Datum 2021-04-01

Så skapar du en mer hälsosam vardag

I tider av distansstudier och restriktioner är det extra viktigt att ta hand om sig själv för att orka mer. Vill du skapa en hållbar och mer hälsosam vardag? Ta del av några kloka tips från Lotta Nilson, friskvårdspedagog på Studenthälsan.

– Att skapa rutiner är enormt viktigt för att bibehålla eller också öka hälsan. Fasta rutiner gör både tillvaron och återgången till en vanlig vardag lättare. Till exempel är regelbundna sömn- och måltidsrutiner viktigt för att orka med. Sätt därför upp fasta tider för att sova och äta i syfte att underlätta för dig själv och främja din hälsa, säger Lotta Nilson.

Om du anpassar rutinerna till ditt levnadsmönster blir det lättare att upprätthålla dem även när motivationen sviktar. Planera in studietid, vila, återhämtning, fysisk aktivitet, träning och låt det ta plats i ditt schema när det passar dig bäst.

Med tanke på att rutiner är a och o när det kommer till välmående listas här några av Lotta Nilsons tips på rutiner som främjar din hälsa.

Återhämta dig

Det är inte farligt att stressa om vi ser till att få återhämtning – det är bristen på återhämtning som gör att vi inte mår bra. Reflektera därför över vad återhämtning innebär för dig och avsätt tid varje dag till att låta dig återhämtas.

– Många har för vana att kolla sina sociala medier i pausen. Hjärnan märker dock ingen skillnad på att scrolla i telefonen under ledig tid och att plugga framför datorn. Skapa istället kontraster genom att till exempel resa på dig och göra några rörelser, ta dig ut i naturen eller ägna dig åt ett fritidsintresse, säger Lotta Nilson.

Spenderar du mycket tid framför datorn är även ögonen i behov av återhämtning. Vila ögonen var tjugonde minut genom att svepa med blicken en bit bort under tjugo sekunder.

Öva på medveten närvaro

Att fokusera på nuet och öka medvetenheten i stunden har stor betydelse för välbefinnandet. När du befinner dig i situationer som känns överväldigande bör du därför utgå ifrån vad du kan göra här och nu.

– Öva på medveten närvaro genom att vara i nuet och lägg märke till när du försvinner iväg i andra tankar. Ta då varsamt tillbaka dina tankar till nuet och det du håller på med. Det sänker stressnivån i kroppen och bidrar med ett ökat fokus, säger Lotta Nilson.

Rör på dig

När studierna sker digitalt är det viktigt att du tar regelbundna rörelsepauser. Ställ dig upp och rör lite på dig en gång i halvtimmen.

Planera även in en pulshöjande aktivitet i din dagliga rutin. En rask promenad i den friska luften innebär, förutom motion och alla positiva effekter, även ett intag av dagsljus och D-vitamin – vilket har en positiv inverkan på hjärnan och signalerar till kroppen att det är dag. Försök även att styrketräna några gånger i veckan genom att göra muskel- och skelettstärkande aktiviteter hemma, ute eller på annan plats, med eller utan vikter. Kom ihåg att du kan använda din egen kroppsvikt i många övningar eller till exempel vattenfyllda petflaskor.

Vårda dina relationer

Att du inte träffar andra människor i samma utsträckning som tidigare med tanke på rådande restriktioner gör det ännu viktigare att prioritera de sociala inslagen i din vardag.

Håll kontakten med människor även utanför studierna. Prata i telefon medan du är ute och går eller ta en promenad med en vän på säkert avstånd.

Återkoppla till dig själv!

Till sist, kom ihåg att ge dig själv en klapp på axeln när du avklarat något.

– Tillåt dig själv att andas ut och tänka ”nu är det gjort, ta en paus/vila innan jag ska göra nästa sak”, säger Lotta Nilson.

Via Studenthälsan kan du som studerar på MDH bland annat:

• Boka samtalstid: Om du behöver råd och stöd eller om du av någon anledning inte mår bra är du välkommen att boka tid med studenthälsans kuratorer eller friskvårdpedagog. Här kan du även få motivation till förändring. Samtalen är kostnadsfria.
  • Göra tester anonymt med olika teman som till exempel sömn, motion, psykisk hälsa och livsstil. I direkt anslutning till testet får du en webbaserad feedback och förslag till på eventuella förändringar du kan göra.
  • Anmäla dig till olika kurser och grupper. Till exempel anordnar Studenthälsan mindfulness via Zoom.