Datum 2021-04-06

Så når du framgång på sociala medier

Närmare 90 procent av Sveriges internetanvändare använder sociala medier idag. Lika självklart som det är att kommunicera med vänner på sociala medier är det att företag, myndigheter och organisationer kommunicerar via plattformarna. För att nå ut och bygga relationer krävs det en tydlig strategi och framförallt ett innehåll som följare och kunder gillar.

– Sociala medier har gått från att vara en ”ny och experimentell kanal” till en självklar del i företagens marknadsföring. Eftersom kanalerna är sociala skapar de andra möjligheter till interaktion och en mer personlig kontakt än andra kanaler, säger Joacim Björkvall, universitetsadjunkt i företagsekonomi och lärare på internationella marknadsföringsprogrammet på MDH. Joacim undervisar om sociala medier i kursen Personlig kontakt och social påverkan inom marknadsföring.

Joacims bästa tips för att nå framgång på sociala medier

• Bra innehåll är nyckeln till att synas

Att publicera genomtänkta och bra inlägg kan vara det absolut viktigaste verktyget för att effektivt synas för din målgrupp. På de större kanalerna, såsom exempelvis Facebook, är nämligen räckvidd ingenting som vi får gratis längre och synligheten baseras alltid på de sociala medie-plattformarnas algoritmer. Statistiskt sett når ett företags inlägg bara några få procent av dess följare organiskt idag (det vill säga utan att inlägget boostas med pengar). Med bra innehåll kan företag och organisationer däremot påverka sin synlighet genom att skapa innehåll som engagerar dess följare. Genom att följarna gillar, kommenterar eller delar inlägget kan man få en viral spridning som både är trovärdig och gratis.

• Ge dina följare en orsak att följa dig

När du skapar innehåll bör man alltid utgå ifrån målgruppen samt dess intressen. Se till att det som publiceras känns relevant, intressant, värdefullt och autentiskt för följarna. Då skapas innehåll som ger följarna en anledning att återbesöka företagets eller organisationens sida. Se även till att kommunicera med bild och video istället för enbart text då det är något som de flesta sociala medieplattformar belönar idag i sin algoritm. Men glöm inte att texta videoklippen - de flesta konsumerar utan ljud på sociala medier idag. Var inte heller för säljande. Balansera innehållet genom att kombinera specialerbjudanden med intresseväckande inlägg som bara har som syfte att skapa en starkare relation till följarna.

• Nå specifika målgrupper med annonsering

För att säkerställa en högre räckvidd kan bra och genomtänkt innehåll kombineras med annonsering. Annonsering på sociala medieplattformar ger en möjlighet att nå en väldigt specifik målgrupp baserat på den data plattformarna samlat in från sina användare.

• Använd tillgänglig data

Se även till att nyttja den data som finns tillgänglig. Samtliga plattformar ger dig allt som oftast tillgång till analysverktyg som hjälper dig mäta allt ifrån räckvidd och engagemang för dina inlägg som kostnad per klick och konverteringsgrad för dina annonser. Genom att använda data för att kontinuerligt analysera vilket innehåll som fungerar för dina följare ger dig alla förutsättningar för en lyckad marknadsföring på sociala medier.

Är du intresserad av marknadsföring eller vill veta mer om försäljning av produkter och tjänster på lokala och globala marknader? Då har vi utbildningar för dig.

Grundnivå

Avancerad nivå