Datum 2021-04-27

Robotiknördar satsar på att vara först

Just nu ligger Robotikingenjörerna i topp i Pluggpeppen. Vad ligger bakom framgången? Har robotar hackat systemet? Emma Jakobsson, student på MDH, berättar.

Hej, vilka är Robotikingenjörerna?

– Vi är ett gäng civilingenjörer inom robotik, från årskurs 1 till 5. Elva levande, svettiga exempel på att robotiknördar är bra på att sporta. Faktiskt nästan bäst, om man utgår från leaderboarden.

Ni ligger bra till - har era robotar hackat systemet?

– Kanske det. Men allvarligt talat beror framgången bara på att vi helt enkelt vill vinna. Vi ingår i linjeföreningen för tillämpad datateknik som har mottot att alltid vara först eller sist. Så nu satsar vi på att vara först. Själv är jag ganska tävlingsinriktad, och tränar nästan varje dag. Spelar tennis och badminton, gymmar, klättrar ibland. Någon promenad blir det här och där och lite cykel. Alla mina lagkompisar är inte lika extrema, men många tränar 3-4 gånger i veckan. Ibland tränar vi tillsammans också, då får man extra poäng = smart. Och så blir det roligare!

Hur många av er är robotar och hur många är humanioder?

– Förhoppningsvis är alla humanoider, men kanske slinker det in någon robot här och där. Om man har för mycket träningsvärk till exempel.

Några träningstips till de andra lagen?

– Nix. Vi vill vinna.