Datum 2021-04-28

Rekordmånga vill utbilda sig till sjuksköterska på MDH

MDH utbildar flest sjuksköterskor i Sverige och söktrycket till höstens utbildning är rekordhögt. Antalet sökande till höstens sjuksköterskeutbildning på MDH ökar med närmare 44 procent jämfört med året innan – 37 procentenheter mer än landet i stort.

− Det är glädjande att fler vill utbilda sig till sjuksköterskor eftersom behovet är stort – något vi inte minst märkt av under pandemin. Ett sådant här högt söktryck har vi inte haft på de tio senaste åren, säger akademichef Anna Letterstål.

På MDH finns sjuksköterskeprogrammet på tre orter; Eskilstuna, Nyköping och Västerås. Totalt har programmet 5720 sökande till hösten 2021. Det är en ökning på närmare 44 procent jämfört med hösten 2020. Enligt statistik från Universitets- och högskolerådet (UHR) ökar ansökningarna till sjuksköterskeutbildningarna i landet i stort med drygt 7 procent jämfört med hösten 2020.

Fler förstahandssökande än förra året – 10,4 procentenheter mer än landet i stort

Även antalet förstahandssökande till MDH:s sjuksköterskeutbildning ökar. Totalt har 765 personer sökt till MDH:s sjuksköterskeprogram i först hand i år, en ökning med närmare 23,4 procent jämfört med förra året. Det är 10,4 procentenheter mer än landet i stort, enligt statistik från UHR.

− Det stora antalet sökande är ett kvitto på att vi har en relevant utbildning med stor efterfrågan. Det gynnar både vårdverksamheter och patienter med tanke på de stora välfärdsutmaningar samhället står inför, säger Jessica Holmgren programansvarig för sjuksköterskeprogrammet på MDH.