Datum 2021-04-06

Pluggpeppen stöttar MDH-studenter under pandemin

Under pandemin är det viktigare än någonsin att röra på sig för att må bra. Det har MDH tagit fasta på och startar därför Pluggpeppen som på ett lustfyllt sätt peppar studenterna att träna mer.

Den 6 april kör Pluggpeppen igång, en tävling där studenterna vid MDH utmanar varandra att lämna soffan och röra på sig istället. Målet är att studenterna ska må bättre, få mer energi och känna mer gemenskap under den pågående coronapandemin.

- Pandemin begränsar det sociala livet och många tappar motivationen att röra på sig. Vi tror att Pluggpeppen kan vara ett sätt att få en skjuts i träningen, få mer energi till att studera och att känna gemenskap, även om man inte kan ses på riktigt just nu, säger Anna Ulriksson Biderman, kommunikatör och projektledare Pluggpeppen vid MDH.

Pluggpeppen utgår från forskning som visar att fysisk aktivitet ger stora hälsofördelar, både fysiskt och mentalt.

- Forskningen visar att motion, allra helst i dagsljus och ute i naturen, förbättrar kreativiteten och har många positiva hälsoeffekter, säger Susanna Toivanen, professor i sociologi vid MDH.

För att skapa extra energi kring Pluggpeppen tar MDH hjälp av e-sportlegenden Emil ”Heaton” Christensen och träningsprofilen Fannie Redman.

- För att kunna prestera på topp oavsett om det gäller studier, e-sport eller i ditt yrke så är fysisk aktivitet ett måste. Och i dessa krävande tider är det extra viktigt att vi peppar varandra! Därför är jag väldigt stolt över att vara en del av Pluggpeppen. Jag hoppas att jag kan inspirera studenterna till att lägga några fler minuter varje dag på fysisk aktivitet. All rörelse räknas. Vi ses i appen!, säger Emil som kommer att peppa studenterna under tävlingen.

De studenter som deltar i Pluggpeppen delas in i lag som tävlar mot varandra. Med hjälp av en app registrerar man sina fysiska aktiviteter, peppar sina lagkompisar och samlar poäng. All träning räknas om till hälsopoäng, oavsett om man gillar att springa, cykla, yoga, promenera eller styrketräna. Dessutom tar appen hänsyn till ålder, längd, vikt och kön vilket gör att alla kan samla hälsopoäng på lika villkor.

Lagens poäng och placering kan följas i en leaderboard i appen och på MDHs webbplats. Vinnarlaget koras den 17 maj och bjuds på ett digitalt live-träningspass med Fannie Redman.

- Rörelse är en otroligt viktig del i att må bra, orka göra bra ifrån sig i skolan, vara en god vän och få mer energi i vardagen. Därför är jag supertaggad på att få heja fram MDH:s studenter till mer fysisk rörelse under Pluggpeppen. Som belöning får det vinnande programmet ett svettigt pass med mig online. Och studenter – tagga gärna mig och #pluggpeppen under perioden så jag får se hur det går för er!, säger Fannie Redman.

Men det är inte bara det segrande laget som vinner. Det gör alla som deltar i Pluggpeppen.

- Vi hoppas att så många som möjligt antar utmaningen och ser det här som en möjlighet att gå stärkta ur pandemin, både på ett mentalt och fysiskt plan, avslutar Anna Ulriksson Biderman.

Om Pluggpeppen

Pluggpeppen