Datum 2021-04-16

Mer energi och mer gemenskap!

Tanken med Pluggpeppen är att MDHs programstudenter ska må bra och känna sig mindre ensamma under pandemin. Här berättar Anna Ulriksson Biderman på MDH om satsningen.

Varför startar MDH Pluggpeppen?

– För att ge studenterna en energiboost efter ett annorlunda år med distansstudier. Vi vill inspirera till att lägga några minuter varje dag på fysisk rörelse. En promenad eller yoga, padel eller styrketräning – allt räknas! Vi hoppas även att Pluggpeppen skapar en digital gemenskap och ökar sammanhållningen i klassen nu när studenterna inte träffas på campus som vanligt.

Hur funkar Pluggpeppen?

– Studenterna reggar sin aktivitet i en app och tävlar mot varandra om vilket program som lyckas samla ihop flest poäng under perioden. Det vinnande laget får som pris en onlineträning med träningsprofilen Fannie Redman.

Varför är det så bra att träna när man pluggar?

– Att röra på sig har många positiva hälsoeffekter, bland annat ger det energi, boostar kreativiteten och reducerar stress. Det finns det gott om forskning som visar, bland annat här på MDH.

Vad hoppas du Pluggpeppen ska bidra med?

– Att studenterna får mer energi och tar den där promenaden eller pausen i pluggandet som de annars hade prioriterat bort. Det är de små sakerna som på sikt skapar en hållbar hälsa.

Erbjuder MDH mer stöd för studenter?

– Ja absolut! Studenttorget erbjuder studievägledare, studenthälsan och stöd i bland annat akademiskt skrivande och studieteknik. All information finns här på vår webb. Mälardalens studentkår och alla linjeföreningar arrangerar också aktiviteter för att deras medlemmarna ska må bra och trivas.

Vilket är ditt bästa träningstips?

– Jag brukar tänka att bra träning är den som blir av. Tio benböj medan du borstar tänderna är bättre än inga benböj, och en kvarts promenad rensar ofta huvudet lika bra som en längre. Och när man väl kommit igång vill man ofta göra mer! Det finns otroligt många duktiga PT:s som bjuder på gratis kunskap och inspiration i sociala medier och på Youtube. Följ och härma!