Datum 2021-04-08

Lärare uppskattar sitt jobb mer än andra

Lärare tycker att arbetet som de gör är intressant och stimulerande - mest av alla yrkesgrupper. Det visar den senaste statistiken från Arbetsmiljöverket. Här berättar några av våra tidigare studenter varför de trivs så bra.

– Det är så roligt och givande att arbeta med barn och ungdomar. Jag lär mig nya saker av dem hela tiden, säger Vedran Maras som tog sin lärarexamen från MDH för tio år sedan. Hur väl han lyckas bygga en relation till sina elever, menar han också, är avgörande för hur väl eleverna presterar.

Undersökningen Arbetsmiljön 2019 Länk till annan webbplats. (sammanställd 2020) visar att lärarna är bäst av alla på att känna att de gör något meningsfullt. Drygt 80 procent inom utbildningssektorn uppgav att de har ett intressant och stimulerande arbete jämfört med drygt 70 procent för samtliga yrken.

Vår tidigare student Malin Gill har arbetat som lärare i över 14 år och skulle inte vilja byta yrke. Hon instämmer helt med Vedran om att bland det bästa med hennes yrkesval är att bygga relationer till sina elever och få dem att växa, men hon lyfter även annat som hon uppskattar med läraryrket.

– Det bästa med att vara lärare är att man får arbeta med människor. Jag brinner för att skapa relationer till elever och tycker om att jobba nära mina kollegor och samarbeta med dem. I det här yrket är man aldrig ensam, och det är både ett utmanande och flexibelt arbete. Sen tycker jag om att det är ett varierande yrke, ingen dag är den andra lik, säger Malin Gill.

Utmaningar finns i alla yrken – välj det mest givande

Jarmo Larsson Lagers väg till att bli lärare ser annorlunda ut. Han har en ingenjörsexamen i kemiteknik från Kungliga Tekniska Högskolan och har arbetat i många år i läkemedelsbranschen som bland annat produktionschef innan han valde att sadla om till lärare via kompletterande pedagogisk utbildning. Han har aldrig tidigare känt sig mer motiverad och exalterad.

– Det är inte bara att det är väldigt tillfredsställande att få en elev att förstå och lära sig något nytt. Jag tycker att lärarkåren har Sveriges viktigaste uppdrag, alla kategorier. Ingen har ett större inflytande på landets framtid än just lärare, säger Jarmo Larsson Lager och tillägger;

– Naturligtvis finns det utmaningar för lärarna och för skolsystemet. Det ger utbildningen en inblick i, vilket möjliggör för oss lärare att bidra till att förbättra systemet. Samtidigt så finns det utmaningar i alla yrkesgrupper.

Jarmo ser fram emot sitt nya yrkesval.

– Det här är en helt ny inriktning för mig som jag känner att jag kan utvecklas inom, hela livet. Som erfaren ledare från läkemedelsindustrin är det klart att jag har med mig erfarenhet som kan vara användbar, ändå finns väldigt mycket för mig att lära mig i mötet med eleverna, säger Jarmo Larsson Lager.

För de lärare som önskar finns flera möjligheter att vidareutvecklas under sitt yrkesliv. Antingen med att bygga på med andra ämnen, om man är ämneslärare, eller att läsa vidare till exempelvis till specialpedagog, speciallärare eller rektor. Man kan även studera masterprogram i didaktik och arbeta med att driva skolutvecklingsprojekt.