Datum 2021-04-28
Artikeltyp Porträtt

Emil ”Heaton” Christensen stöttar Pluggpeppen

E-sportlegenden Emil ”Heaton” Christensen har sedan länge ett stort intresse för hälsa och träning. Nu engagerar han sig i Pluggpeppen, en hälsoutmaning för programstudenter på MDH, som syftar till mer rörelse och bättre digital gemenskap under distansstudierna.

Med vinster inom de största ligorna samt åtta VM-guld anses Emil Christensen som en av de bästa Counter-strike-spelarna genom tiderna. 2016 valdes HeatoN, som han kallas i spelsammanhang, in som första namn i E-sportens Hall of Fame i Köln. Idag är han en aktiv ambassadör inom e-sporten och hjälper unga spelare att utvecklas. Han har även ett stort engagemang i ungdomars hälsa och sprider kunskap om hur fysisk träning är en nödvändighet för att må bra och kunna prestera.

- För att kunna prestera på topp oavsett om det gäller studier, e-sport eller på jobbet är fysisk aktivitet ett måste. Och i dessa krävande tider är det extra viktigt att vi peppar varandra! Därför är jag väldigt stolt över att vara en del av Pluggpeppen, säger Emil Christensen.

I Pluggpeppen tävlar MDH-studenterna om vilket programlag som får flest aktivitetspoäng genom att regga aktiviteter i en app under perioden 6 april till 17 maj. Emil har hjälpt till att synliggöra utmaningen och hejar på studenterna digitalt under tävlingens gång.

- Jag hoppas kunna inspirera studenterna till att lägga några fler minuter varje dag på fysisk aktivitet. All rörelse räknas. Vi ses i appen!, hälsar han.