Datum 2021-04-29

“Det var en av mitt livs mest otroliga och lärdomsfulla erfarenheter”

Lös ett problem på 24 timmar med studenter från olika delar av världen. Det blev verklighet för MDH:s studenter på International Business Management-programmet i april. Hackathoneventet ”Hackoffice” arrangerades av MDH och genomfördes med 12 partneruniversitet från 11 länder. En upplevelse som gav deltagarna lärdomar för livet.

– Jag måste erkänna att det förmodligen var en av de mest intensiva 24 timmarna jag har upplevt, men det var så värt det. Jag hade ett fantastiskt team och otroligt engagerade mentorer som investerade sin tid och energi för att göra Hackoffice till en av mitt livs mest otroliga och lärdomsfulla erfarenheter, säger Guillermo Berrojo Romeyro Mascarenhas som läser International Business Management på MDH.

Ett hackathon är ett sätt att hitta nya, kreativa lösningar på problem, samtidigt som man tränar på att bygga ett lagsamarbete på kort tid.

– Eventet samlar en unik blandning av studenter som tillsammans skapar, pitchar och tävlar med sina idéer, säger Charlotta Edlund som tillsammans med Eva Maaninen-Olsson var projektledare för projektet.

Förberedda inför framtidens arbetsplats

Huvudtemat för årets Hackathon var Sustainable Office and Modern Workplaces of the Future, där studenterna kunde välja mellan tre olika perspektiv och frågeställningar som de skulle besvara inom områdena Personal Health and Wellbeing, Cross-Cultural Behaviour Regarding Information and Communication Technology (ICT) och New Working Methods. Slutresultatet levererades i form av ett akademiskt paper och en Pecha Kucha presentation. Till sin hjälp hade studenterna tilldelade mentorer som återkopplade kring styrkor och svagheter innan det var dags att lämna in slutrapporten.

– Studenterna utvecklar färdigheter inom idégenerering, projektplanering, rapportskrivning, presentationsteknik och att samarbeta i ett team. Allt sker i ett högt tempo i en internationell kontext med fyra olika tidszoner. Att få träna på dessa delar är viktigt för att förbereda studenterna inför deras kommande arbetsliv, framförallt om de ska arbeta i en internationell kontext, säger Charlotta Edlund och Eva Maaninen Olsson.

Många av de deltagande studenterna uttrycker hur värdefullt eventet varit för dem och rekommenderar andra att medverka.

– Det var utmanande, utmattande och fantastiskt! Vi fick lära oss att samarbeta med nya människor, utbyta kunskap, lära känna andra kulturer och träna på vår engelska. Vi fick också möjlighet att bekanta oss med ett ämne som har stor betydelse för vår generation och presentera våra idéer kring det. Det var ett fantastiskt tillfälle att inte bara lära sig utan också att få nya vänner, säger Annas Filotheidou student från International Hellenic University, Kavala i Grekland.

Eventet är ett samarbete med partneruniversitet inom nätverket PRIME Networking.

Läs mer om eventet på www.primeathon.com Länk till annan webbplats.