Datum 2020-09-03

Nyttiga matvanor minskar risken för cancer

En tredjedel av alla fall av cancer skulle kunna förebyggas genom hälsosammare levnadsvanor, bland annat genom nyttigare matvanor.

Det säger Katarina Bälter, professor i folkhälsovetenskap vid MDH och kostexpert åt Cancerfonden.

Varje år drabbas runt 60 000 personer i Sverige av cancer, som är ett samlingsnamn för cirka 200 olika sjukdomar som kan uppstå i olika delar av kroppen.

− De uppstår på grund av att en eller flera celler förändras och utvecklas till cancerceller. När en frisk cell blir gammal och dör, ersätts den med en ny likadan cell som utför samma arbete. För det mesta fungerar celldelningen som den ska, men ibland kan något bli fel, säger Katarina Bälter.

Om det uppstår en skada i cellens arvsmassa, som styr cellens delning eller förmåga att reparera skador, kan det leda till att det bildas cancerceller. De flesta cancersjukdomar beror på slumpen och inträffar när kroppen blir äldre, men risken att drabbas påverkas även av levnadsvanor.

− Vi vet att hög konsumtion av vissa livsmedel ökar eller minskar risken för att drabbas av cancer, men ofta finns det mer än ett svar på frågan varför man blir sjuk. Det är snarare så att det finns många svar, eftersom ett livsmedel kan påverka olika organ på olika sätt, säger Katarina Bälter.

"Ät fiberrik mat"

Enligt Katarina Bälter bör vi äta mer fiberrika livsmedel som exempelvis grovt bröd, grönsaker och bönor.

−Fiberrika livsmedel har en bulkeffekt. Det betyder att fibrer suger åt sig vatten så att tarminnehållet blir större. På så sätt kommer eventuellt cancerframkallande ämnen i maten inte i kontakt med slemhinnan i tarmen i lika stor utsträckning, säger hon.

Fiberrika livsmedel gör även så att maten transporteras snabbare genom tarmen. Det innebär att tiden som cancerframkallande ämnen kommer i kontakt med slemhinnan minskas, och då minskar även risken för att celler i tarmen skadas.

Livsmedel som Katarina Bälter tipsar att minska mängden på är rött kött, charkuteriprodukter och alkohol.

− Och ser man till att undvika övervikt och fetma minskas risken för att drabbas av många livsstilsrelaterade cancerformer, säger Katarina Bälter.

En viktig sak att tänka på när man pratar om mat och cancer är att forskningen bygger på att jämföra olika grupper med människor.

− Vi kan därför aldrig säga varför en viss individ fick en viss cancersjukdom. Det finns heller inga garantier för att inte drabbas även om man lever hälsosamt, men genom att göra förändringar i rätt riktning minskas risken avsevärt. Varje liten förändring i rätt riktning räknas!

Samverkar med Cancerfonden

Under hösten arrangerar Cancerfonden flera webbinarier på temat mat och cancer. Katarina Bälter föreläser den 10 september om vilka mekanismer som tros ligga bakom kopplingen mellan matvanor och cancer, och svarar på varför det är så svårt att forska om mat.

Föreläsningen är kostnadsfri och intresserade kan anmäla sig via länken nedan.

Mat och cancer

Läs mer om Cancerfondens webbinarium

Relaterat

• Datum 2019-12-19