Datum 2020-10-16

MDH inleder samarbete med Campus Skellefteå

Under hösten har MDH inlett ett samarbete med Campus Skellefteå, för att öka förutsättningar att tillgodose olika behov från både näringsliv och övriga samhället inom områden som rör smart industri, industriella tillämpningar och nya produktionssystem.

- En viktig aktör i detta sammanhang är Northvolt, som finns i båda städerna, säger Svante Sundquist, projektledare på Mälardalens högskola. Med det här samarbetet underlättar vi kompetensförsörjningen till Northvolt i både Västerås och Skellefteå.

- Det känns spännande att utveckla vår verksamhet i Skellefteå med allt som händer där, både i form av nya etableringar men också en allt mer avancerad industri i övrigt. MDH kan erbjuda särskild expertis inom områden som automation, robotisering, simulering och visualisering som vi vet att det finns ett stort behov av i näringslivet idag. Vi erbjuder även våra online-kurser inom mjukvaruutveckling, AI, energi- och miljö-teknik inom ramen för vårt samarbete med Campus Skellefteå. Vi hoppas därför att våra kurser kan vara till nytta både för enskilda individer och företag som vill utveckla kompetens hos sig själv eller sin personal, säger Stefan Eck, projektledare på Mälardalens högskola.

- Vi ser att MDH:s utbud av kurser väl kompletterar andra aktörer i Skellefteå och i områden där vi vet att näringslivet har stora behov. De tillför även erfarenhet, kompetens och viktiga nätverk inom automation och robotisering, säger Ida Lindh, strategiskt ansvarig för Campus Skellefteå.

Det är inledningsvis fyra kurser inom Smart produktion som lanseras i Skellefteå, men utbudet kommer att utökas under våren.

- Så länge Corona-pandemin pågår kommer alla kurserna att vara helt digitala, men framöver kan också inslag av campusförlagda aktiviteter bli aktuella, exempelvis vid kursuppstart och för vissa praktiska moment, säger Svante Sundquist.

Kurser på Campus Skellefteå

De kurser som lanseras nu handlar om optimering av produktionssystem, visualisering för industriella tillämpningar och andra ämnen inom ramen för industri 4.0. Kurserna är gratis, ger universitetspoäng och finns både på bas- och avancerad nivå. Ifall man inte är behörig att söka vissa av kurserna så har MDH även utvecklat en plattform med kortare, digitala kurser (så kallade MOOC-kurser) och seminarier inom industri 4.0 och artificiell intelligens som kan ge behörighet.

- Vi kommer att lyfta både MOOC-utbudet och de enskilda kurserna i våra kanaler och ser ett värde av att göra det så enkelt som möjligt för alla med det livslånga lärandet, säger Ida Lindh.

Campus Skellefteå Länk till annan webbplats.