Datum 2020-11-25

Kvalitet och ständig förbättring driver Alexandros att fortbilda sig

”Om vi inte har kvalitet i det vi gör, hur mycket kommer vi då att producera?” var ett mantra som Alexandros Gisginis fick inpräntat i sig när han började som CNC-operatör på Scania i Södertälje 2017. Alla arbetsuppgifter går alltid att förbättra, resonerar Alexandros som nu läst Premium-kursen Lean produktion på MDH.

Alexandros driv, att hela tiden bli lite bättre, ledde honom till Premium kursen Lean Produktion på Mälardalens högskola. Han letade själv upp kursen på den nationella ansökningssajten antagning.se Länk till annan webbplats..

– Kursen var fantastisk, säger Alexandros. Jag är en van distansstudent och det var jättebra struktur på upplägget, pedagogiken och var man hittade materialet. Dessutom var läraren kunnig, engagerad och lättillgänglig.

– Grupparbetet i slutet var särskilt givande. Vi var fyra personer i ungefär samma ålder, med samma bakgrund och med liknande driv. När vi startade arbetet var vi överens om att målet var att klara kursen och uppgiften, det vill säga en trea i betyg. Men vartefter arbetet pågick blev det roligare och roligare, vi peppade och kompletterade varandra. Det gjorde att vi successivt höjde vår ambitionsnivå, vilket också syntes i vårt slutbetyg som blev en femma.

Alexandros kan varmt rekommendera kursen till alla som är sugna på att lära sig mer om lean.

Alexandros Gisginis är 36 år, född och uppvuxen i Grekland, där han arbetade som ekonom. 2013 kom han till Sverige. I Sverige har han läst en YH-utbildning till kvalificerad CNC-operatör. Han är maskiningenjör med inriktning produktutveckling och har arbetat på Scania i Södertälje som CNC-operatör.

Kompetensutveckling inom smart produktion

I projektet Premium erbjuder MDH skräddarsydda kurser för morgondagens industri. MDH vill ge förutsättningar att driva hållbar och smart produktion i Sverige och har tagit fram ett skräddarsytt fortbildningsprogram.

Premium