Datum 2020-03-05

Idétävlingens jury vill stötta framtida entreprenörer

Idéfesten kommer ha mycket energi, visa på lösningsfokus och ge en positiv syn på framtiden, tror Julius Dahlberg, rådgivare på Almi Mälardalen och jurymedlem i Idétävlingen. Han tycker inte att det viktigaste är att vinna tävlingen, utan helt enkelt att delta och jobba hårt för det man brinner för.

- Det är långt ifrån alla idéer som ”låter magiska” från start eller nödvändigtvis vinner priser i tävlingar som lyckas. Dessutom kommer idéen antagligen att förändras många gånger på vägen. Det finns mängdvis av bevis att energi och jäklaranamma har en förmåga att lyfta nästan vad som helst, säger Julius Dahlberg.

Enligt honom är det viktigt att man lägger tid och energi på den idén man vill satsa på.

- Tror du stenhårt på din idé och är beredd att jobba lika stenhårt för att nå ut med den trots gropar i vägen - då ger jag och många andra tummen upp och är beredda att satsa både tid och energi vid din sida.

Enligt Julius Dahlberg ska en bra idé vara en lösning på ett tydligt problem med en given kundgrupp i fokus. Det är vad han kommer att titta på när han bedömer årets bidrag i Idétävlingen.

- En klar fördel är om personen har förmågan, engagemanget och energin att vilja ta den här idéen vidare. Kommer lösningen att ge ett positivt avtryck med hänsyn till både social, ekonomisk och miljömässig påverkan så är det ytterligare en fördel, säger han.

Juryn bedömer utifrån flera kriterier
I Idétävlingen tävlar du med din idé. Det kan handla om allt från tjänster och produkter till sociala innovationer - och allt däremellan. Det är sedan juryn, bestående av sex personer, som ska bedöma bidragen utifrån olika kriterier som till exempel ekonomisk hållbarhet, konkurrenskraft, samhällsnytta, idé- och innovationshöjd och marknadsstorlek. Juryn kommer snart påbörja sitt arbete och de har ett tufft jobb framför sig. Vinnaren kommer avslöjas på årets Idéfest den 14 maj.

Almi är en av Idélabs samarbetspartners och sponsrar Idétävlingen med prispengar till vinnaren – upp till 40 000 kronor i förstudiemedel. Julius Dahlberg tycker att det är viktigt att vara en del av Idétävlingen och visa framtida entreprenörer att det finns möjlighet till stöd på företagarresan.

- Det kan bli ensamt på vägen och samtidigt många hattar och snåriga vägar och beslut att välja mellan, säger han och påpekar att det är viktigt att ta stöd från kompletterande partners, nätverk, familj och kompetenser som stöd och erfarenhetsförmedlare.

(Uppdatering 2020-03-30) Gustavo Santoyo, rådgivare på Almi Mälardalen, tar över Julius Dahlbergs plats i juryn för Almi Mälardalen.

Om Idétävlingen
Idétävlingen är öppen fram till 13 mars och alla bidrag är välkomna. Du tävlar med din idé som kan handla om allt från tjänster och produkter till sociala innovationer - och allt däremellan. Du behöver inte ha en färdig affärsplan, utan det räcker med just en idé. Alla studenter, anställda och forskare på MDH är välkomna att skicka in sitt bidrag.

Idetävlingens jury

Heini Karlström – Ordförande för juryn och verksamhetsledare för Idélab