Datum 2020-03-17

Forskarens tips för arbete och studier i hemmet

Ny teknik och internet har gjort kontorsarbete mer flexibelt än tidigare. Vi kan idag arbeta och studera nästan var som helst. Susanna Toivanen, professor i sociologi, delar sina bästa tips för att hålla produktivitet och motivation uppe när du jobbar eller pluggar hemifrån.

Susanna Toivanen bedriver forskning om hållbara kontor och arbetsmiljö kopplat till hälsa. Hon undersöker vilka utmaningar och möjligheter framtidens arbetsplatser ställs inför i förhållande till digitalisering, och hur detta kan påverka vårt sätt att arbeta.

− Många yrkesgrupper kan lika gärna sitta på andra platser som på kontoret. Kring arbete i hemmet visar forskning både fördelar och nackdelar, säger Susanna Toivanen.

Fördelarna med att byta kontoret mot en annan arbetsplats är att du ofta blir mer kreativ. När du jobbar hemma har du större frihet att ta korta pauser, sitta hur du vill och bestämma hur miljön du sitter i ser ut. Detta stimulerar kreativiteten.

En utmaning med arbete i hemmet är att det påverkar de strukturer och rutiner som du är van vid från kontoret. Susanna Toivanen ger därför tre tips på hur du kan hålla motivationen uppe och vara fortsatt produktiv när du jobbar hemifrån:

1. Det är lätt att känna sig ensam om du pluggar eller jobbar hemma en längre tid. Var därför noga med att hålla kontakt med kollegor, chefer eller studiekamrater även fast du sitter hemma. Det finns idag mängder med tekniska lösningar som möjliggör både samarbete och interaktion digitalt. Fortsätt samarbeta och stämma av saker med kollegor, och utnyttja de möjligheter som tekniken erbjuder. Ett tips är också att ta digitala fikaraster med vänner eller kollegor. Att inte känna sig ensam är viktigt för att hålla motivationen uppe!

2. Skapa en egen arbetsplats hemma. Även fast du kan sitta hur du vill så kan det vara fördelaktigt att fixa till en hörna i hemmet där du kan ha din dator, mobil och annan utrustning som du behöver i ditt arbete. En egen plats att gå till och jobba kan vara bra för att hålla strukturen i arbetet. Det blir också enklare att arbeta ostört om du har en egen arbetsyta hemma. Det blir tydligare för familjemedlemmar att de inte ska störa dig och du kan få lugn och ro att fokusera på ditt arbete. Detta kan vara svårt om du har yngre barn hemma, men det underlättar ditt arbete om du har en "fast plats" att gå till.

3. Håll rutiner från arbetsplatsen och glöm inte att ta raster. Bra struktur hjälper till att hålla motivationen på topp. Försök därför att inte ändra för mycket på dina rutiner från kontoret. Människor har behov av rutiner och det är viktigt att även ha det i ditt arbete i hemmet.

Susanna Toivanen forskar även på kontorsarbete utomhus. Läs mer om det nedan.

• Datum 2019-06-01
  • Artikeltyp Aktuellt

Friskare medarbetare med utekontor

Ökad kreativitet, sänkta stressnivåer, effektivare återhämtning och – inte minst – friskare medarbetare. Vinsterna med kontorsarbete utomhus är många.

om Friskare medarbetare med utekontor