Datum 2020-03-13

Ett hundratal personer från arbetslivet på plats för att möta blivande lärare

Den 5 mars var ett 30-tal skolhuvudmän och andra arbetsgivare på MDH i Eskilstuna för att knyta kontakter med framtidens lärare och förskollärare. Karriärdagen anordnas för att studenter som läser till lärare och förskollärare ska få möjlighet att träffa arbetsgivare och få mer kunskap om sin arbetsmarknad.

– Karriärdagen är en möjlighet för såväl studenter som arbetsgivare att knyta värdefulla kontakter inför framtiden, säger Gertrud Fager, projektledare för dagen vid MDH. Det kan handla om lön och karriärmöjligheter, men också om hur det är att leva och bo i regionen.

Positiva erfarenheter från utställare

Karriärdagen arrangerades första gången 2016. Eskilstuna kommun har varit med sedan dess och var i år på plats med en stor monter och flera verksamma lärare och HR-personer.

– Vi har positiva erfarenheter från de lärare och pedagoger som vi har anställt och som tagit sin lärarexamen från MDH. Genom att visa på fördelarna och glädjen av att arbeta i vår organisation så hoppas vi att fler ska välja att söka arbete hos oss, säger Ewa Kälvehed, lärare och HR-utvecklare inom barn- och utbildningsförvaltningen i Eskilstuna kommun.

Studenter om framtiden

En av studenterna som tog chansen att prata med flera utställare var Asli Erdal som läser på grundlärarprogrammets sista år och var nyfiken på att kunna jämföra olika arbetsgivare.

– Den här dagen är jättebra för oss, den ger inspiration och man får se hur olika skolor jobbar och hur anställningarna ser ut, tyckte Asli.

Asli pratade bland annat med lärarna Frida Jansson och Thomas Mesumbe från Entréskolan. De hoppades träffa studenter som ville jobba som vikarier.