Datum 2020-03-12

Är ett hälsosamt arbetsliv en utopi?

Hur vi mår på jobbet har stora konsekvenser på vår hälsa. Forum för arbetslivsforsknings (FALF) årliga konferens fokuserar på samtida, framtida och historiska perspektiv på det hälsosamma arbetslivet. Konferensen, som i juni anordnas på MDH, samlar föreläsningar och seminarier under den övergripande frågan; är ett hälsosamt arbetsliv en utopi eller verklighet?

− Vi hoppas att konferensen ska inspirera till nytänkande om det hållbara arbetslivet, säger Susanna Toivanen, professor i sociologi vid MDH och medlem i forskargruppen Hållbart arbetsliv, som arrangerar konferensen.

Den vuxna befolkningen tillbringar en stor del av sin vakna tid på arbetsplatsen. Forskning visar att arbete påverkar vår hälsa i både positiv och negativ riktning. Samtidigt påverkar människors hälsa företagens välmående. Och trots decennier av arbetslivsforskning tippar inte balansen över åt rätt håll. Det pekar på ett behov av innovativa tillvägagångssätt för att arbetslivsvetenskapen ska bidra med kunskap som är användbar och relevant, menar Susanna Toivanen.

− Vi behöver interventioner som omsätter teorier till praktisk handling, och forskning som samproduceras med omgivande samhälle. Men ju mer sådant vi gör, desto större blir kunskapen om att det är svårt att lyckas, säger hon.

Möte mellan forskare och yrkesverksamma

Arbetsgruppen hoppas att konferensen blir en arena där forskare och yrkesverksamma möts i dialog och kunskapsdelande om hur samtidens utmaningar kan bidra till ett hälsosamt arbetsliv.

− Vi vill att FALF 2020 blir en plats för nyfikna möten kring samtidens stora utmaningar, där vi diskuterar hur utmaningarna påverkar arbetsplatser och antingen bidrar till ett hälsosamt arbetsliv eller motverkar det, säger Susanna Toivanen.

Konferensens fyra huvudföreläsningar handlar om:

• Osynliga psykologiskt kontrakt som följer med en anställning
  • Om man kan vara lycklig på jobbet och samtidigt jobba?
  • Om en hållbar livsstil som främjar god hälsa och minskar klimatpåverkan verkligen uppmuntras på arbetsplatser.
  • Obetalt hushållsarbete på jobbet

Konferensen, som anordnas på MDH i Västerås 15-17 juni 2020, vänder sig både till yrkesverksamma inom området och till forskare.