Datum 2020-05-05

Karin Cardell ny förvaltningschef för MDH

Det är nu klart att det är Karin Cardell som tillträder som ny förvaltningschef för MDH. Karin Cardell har lång erfarenhet från akademin och har varit verksam vid högskolan i Borås i 20 år, varav 16 år som högskoledirektör och förvaltningschef. Redan den 15 maj tillträder Karin Cardell sin tjänst som ny förvaltningschef för MDH.

- Jag är glad att få välkomna Karin Cardell till MDH. I Karin kommer vi att få en stark ledare med mångårig erfarenhet av både akademin och av att vara både högskoledirektör och förvaltningschef. Hon har ett tillitsbaserat synsätt på ledarskap, vilket faller väl in i hur vi vill att högskolan ska ledas. Karin Cardells mångåriga erfarenheter och hennes erkända skicklighet och förmåga att skapa starka strukturer och få processer att fungera har mycket att tillföra i den fortsatta utvecklingen av MDH, säger rektor Paul Pettersson.

Uppskattar MDH:s tydliga profil som den samproducerande högskolan

- När möjligheten att söka tjänsten som förvaltningschef för MDH kom tog jag chansen att få leda en högskola som jag har alltid har haft ett väldigt gott intryck av. MDH har en tydlig profil, en innehållsmässig potential och en ambition som sticker ut nationellt. Genom både nationella nätverk och personliga kontakter har jag genom åren haft en hel del utbyte av MDH, och uppskattar hur väl högskolan har lycktas förmedla bilden av vara den samproducerande högskolan. MDH är en högskola som är på gång, som är framåt och som verkligen vill något – och det tilltalar mig, säger Karin Cardell.

Mångårig erfarenhet av akademin och som ledare

Karin Cardell har varit verksam som högskoledirektör och förvaltningschef vid högskolan i Borås sedan 2004, och har tidigare varit både personal- och ekonomichef, administrativ chef samt biträdande och tillförordnad förvaltningschef. Innan hon kom till högskolan i Borås 1999 var hon verksam som bland annat ekonomi, controller och ekonomichef vid Vägverket. Karin har genom åren även haft en rad olika uppdrag, bland annat som ledamot i SUHF:s (Sveriges universitets- och högskoleförbund) nationella expertgrupp för samverkan, ledamot i styrgrupp för SUHF:s administrativa ledarskapsprogram och ledamot av Arbetsgivarverkets GD-råd.

Karin Cardell tillträder tjänsten som ny förvaltningschef redan den 15 maj. Arbetet med rekryteringen har letts av en rekryteringskommitté bestående av rektor Paul Pettersson, Thomas Wahl, akademichef EST, Lisa Petersen, bibliotekschef och Ulrika Johnsson, HR-chef.