Datum 2020-05-14

Hur påverkas unga av coronapandemin?

Den populära konferensen Inkludera Mera genomförs i år i form av flera livesända program. Premiäravsnittet sänds den 9 juni och sätter fokus på hur livsvillkoren för barn och unga påverkas av coronapandemin.

− Det timslånga programmet kommer bestå av gäster i studion, livesända intervjuer på länk, förinspelade reportage samt interaktiva inslag, säger Emma Mossberg, processledare för Samhällskontraktet, som står bakom konferensen.

Inkludera Mera har två år i följd genomförts i fullsatta lokaler i Eskilstuna och i Västerås. I år behöver ingen oroa sig över fullbokade lokaler då eventet, som även i år är kostnadsfritt, kommer livestreamas och vara tillgängligt för alla som anmält sig. Livesändningarnas övergripande tema är barn och ungas livsvillkor, hälsa och skolresultat.

− Det första avsnittet tar avstamp i situationen vi befinner oss i nu och fokuserar på hur barn och unga påverkas av coronapandemin, säger Emma Mossberg.

Avsnittet behandlar också de utmaningar som börjar gestalta sig samt de konsekvenser som spås på sikt.

Från programmet:

• Risk och konsekvensanalys kopplat till barn och unga i coronatider. Centrala perspektiv från kommuner och regioner lyfts fram.
  • Om omställningen till digital undervisning. Både väntade och oväntade utmaningar och fördelar med den digitala undervisningen.
  • Hur påverkas ungdomarna av en presumtiv lågkonjunktur, förändrad arbetsmarknad och försvinnande sommarjobb?
  • Ungdomar ställer frågor och tar en aktiv roll i att beskriva situationen.

Anmälan öppen

Länk till det första avsnittet mejlas den 5 juni ut till alla som anmält sig.

Anmäl dig nu