Datum 2020-05-07

Fler studiemöjligheter öppnas upp vid MDH

Efter regeringens beslut om ökat antalet studieplatser hos landets lärosäten kan MDH nu erbjuda ytterligare 100 platser till tekniskt basår och 96 platser till sommarkurser. MDH har även öppnat upp för sen anmälan till några av de 56 utbildningsprogram som startar i höst.

− I och med utökat antal studieplatser är vi glada att kunna erbjuda ännu fler möjligheter att studera vid Mälardalens högskola. Våra kurser och program kommer att genomföras oavsett situationen som råder kring coronaviruset, antingen på campus eller genom distansundervisning, säger rektor Paul Pettersson.

Det är med bakgrund i det förändrade läget på arbetsmarknaden som regeringen ökat antalet platser inom högre utbildning. För MDH:s del innebär det bland annat att tekniskt basår har fått fler platser och ges i höst både i Eskilstuna och Västerås. Utbildningen är till för den som vill läsa teknik på högskolan, men saknar gymnasiebehörighet i fysik, kemi och matematik.

− Den som läser klart tekniskt basår blir behörig till samtliga teknikprogram på grundnivå vid MDH. Man har också automatisk platsgaranti på våra högskole- och civilingenjörsprogram som startar det läsår som följer, säger Ammie Westbeck, chef för sektionen för antagning och examen vid MDH.

Sommarkurser har också fått fler platser och ges bland annat riktade till lärarstudenter, men även andra kurser finns. Och som en ytterligare möjlighet för den som önskar att studera håller MDH flera av sina grundutbildningsprogram öppna för sen anmälan. Detsamma gäller några av högskolans magister- och masterprogram samt ett antal fristående kurser.

– Fristående kurser kan vara en chans för en person som är permitterad eller varslad att prova högskolestudier eller bredda sin kompetens under en kortare tid. Har vi inte fyllt platserna med behöriga som sökt senast 15 april antar vi behöriga sökande som sökt därefter i anmälningsordning, säger Ammie Westbeck och fortsätter:

− Program och kurser stängs fortlöpande för ansökan så vi uppmanar den som är intresserad av att studera hos oss att göra en sen anmälan på antagning.se nu. Har man frågor eller funderingar är man välkommen att kontakta våra studievägledare, säger Ammie Westbeck.

MDH har tidigare i april rapporterat om att intresset för höstens utbildningar är rekordstort och att antalet anmälningar ökat med 22,5 procent jämfört med föregående år.

Gör en sen anmälan

Här hittar du utbildningar som du fortfarande kan anmäla dig till. Men vänta inte för länge - det är först till kvarn som gäller!

Hitta utbildning