Datum 2020-05-08

”Få inte panik, planera om”

Sandra Michael pluggar civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi. Tack vare planering, tydliga rutiner och kontinuerlig kontakt med klasskompisar och lärare tycker hon att övergången till distansundervisning har gått över förväntan.

Sandra är en av alla studenter som på grund av coronavirusets framfart, fått uppleva en omställning från campusförlagd undervisning till distansundervisning.

– Jag kan ärligt säga att när jag först fick informationen fick jag en chock. Jag hade massor av tentor, inlämningsuppgifter och viktiga föreläsningar framför mig och kände ”det här kommer aldrig att gå”.

När den första chocken lagt sig, satte sig Sandra ner, fokuserade och började arbeta fram en plan.

– Struktur och planering är viktigt för mig. Jag började gå igenom mina nuvarande och kommande kursplaner, kollade upp deadlines för inlämningsuppgifter och datum för tentor, och gjorde sedan upp en plan för hur jag skulle lägga upp mina studier för resten en av terminen. Det gav mig en värdefull överblick och ett lugn i den nya situationen, säger hon.

På kontor eller i trädgården

Sandra bor i Västerås, hemma hos sina föräldrar. För att trivas med att plugga hemma inredde hon ett kontor i sitt rum, köpte fina pennor, block och post-it-lappar.

– Det kändes viktigt att få till en ”kontors-känsla”, för att kunna särskilja fritiden från studietiden, säger hon och tillägger att hon gärna sitter ute i solen i trädgården eller i en park, när tillfälle ges.

Hur tycker du att undervisningen fungerar på distans?

– Över förväntan! Jag är glatt överraskad över hur bra och smidigt det har gått att ha föreläsningar och tentor på distans. Lärarna är bra på att beskriva hur det kommer att gå till. Jag kände mig faktiskt lite orolig innan men det har gått superbra.

Sandra tycker att en framgångsfaktor är att ha en kontinuerlig kontakt med sina klasskamrater och lärare via digitala forum.

– I klassen ringer vi varandra genom videosamtal och träffas via Skype-möten. Det är viktigt för att man ska kunna diskutera och utbyta tankar. Jag mejlar också mina lärare ganska ofta och får väldigt bra hjälp därifrån. Det är viktigt att man vågar be om hjälp, särskilt nu när vi inte träffas fysiskt på samma sätt.

Hur ser du på en framtid med eventuell distansundervisning?

– Det är ju människorna man saknar mest och jag hoppas att vi snart kan gå tillbaka till campusförlagd utbildning. Men om det inte skulle bli så, om den här situationen drar ut på tiden, så fungerar distansundervisning väldigt bra också. Inställning är allt. Få inte panik av förändringen, planera om istället, avslutar hon.

Sandras bästa tips för att lyckas med distansstudier

1. Gör upp en plan för dina studier resten av terminen.
  2. Håll fast vid dina rutiner.
  3. Skapa en avskild plats där du får ro att sitta och plugga.
  4. Ta regelbundna pauser. Tänk på att du ska hålla i längden och då behövs vila och träning.
  5. Sätt upp mål, när du klarat av en milstolpe får du unna dig något.
  6. Håll kontakten med dina klasskamrater för att utbyta tankar och idéer.
  7. Om du kört fast, kontakta din lärare/studievägledare så att ni hittar en lösning.
  8. Sist men inte minst: Tänk på att detta är en tillfällig situation. Det kommer att vända och det kommer förhoppningsvis att bli ännu bättre än tidigare. Vi fixar detta tillsammans, genom kärlek och samarbete.