Datum 2020-06-09

Utbildningar får förnyad EPAS-ackreditering

Fyra ungdomar sitter runt ett bord och pratar.

Programmen International Business Management (IBM) och internationell marknadsföring (IM) har fått förnyad EPAS-ackreditering.

– Det här är ett fint erkännande på att våra utbildningar håller hög internationell kvalitet säger akademichef Thomas Wahl.

IBM har fått längsta möjliga ackreditering om fem år, och IM har fått sin ackreditering förnyad med tre år.

– Det här är ett fint erkännande på att våra utbildningar håller hög internationell kvalitet. ​Detta resultat förutsätter ett kollektivt engagemang och en kvalitetsdrivande kultur i hela organisationen, och det har vi nu fått ytterligare bevis på att vi har, säger Thomas Wahl, chef på akademin för ekonomi, samhälle och teknik.

Ackrediteringen sköts av EFMD. De är en internationell organisation som utvärderar kvaliteten på utbildningar inom business och management ur ett internationellt perspektiv. En ackreditering innebär ett kvitto på att utbildningarna håller hög kvalitet och är ett verktyg för fortsatt kvalitetsarbete.

– Ackrediteringen har lett till att vi kontinuerligt arbetar med att behålla och säkra en hög kvalitet på programmen. Den har också genererat fler internationella samarbeten och nya kontakter med internationella ackrediterade partneruniversitet. Det gynnar våra studenter på de två programmen men även studenter på andra program, säger utbildningsledare Eva Maaninen-Olsson.

På EFMD:s webbplats finns mer information om ackrediteringen. Länk till annan webbplats.

Studenterna ser fördelar med ackrediteringen

Så här säger två studenter på IM om ackrediteringen:

– Jag deltog i studentkommittén för EPAS-ackrediteringen eftersom jag tror att denna ackreditering är mycket nyttig för programmets trovärdighet på både lokal och internationell nivå, säger Wissam Abdelnour.

– Jag fick chansen att vara en av de studenter som träffade den internationella utvärderingsgruppen när programmet skulle förnya sin ackreditering, säger Ellinor Bertilsson. Det var en häftig upplevelse. För oss som studenter märks ackrediteringen i att programmet är oerhört strukturerat och att man i undervisningen betonar framförallt nutida problem i kombination med de klassiska modellerna och teorierna. Det skapar en bredare förståelse.