Datum 2020-06-16

Smartare AI-fordon med hjälp av västeråsare

Forskare vid Mälardalens högskola ska genomföra tester i Västerås för att kunna förbättra AI-fordon. Testresultaten ska hjälpa forskare att utveckla datorsystem i fordon som kan upptäcka riskbeteenden hos människor och därmed förebygga trafikolyckor.

– I Västerås ska testerna genomföras i en simulator där testpersonerna blir utsatta för verkliga trafiksituationer – i normalt tillstånd, med stresspåslag samt med alkohol i kroppen. Genom testerna samlar vi in data om hur trafikanterna beter sig. Därefter kommer vi att analysera all data som samlats in, säger Mobyen Uddin Ahmed, projektledare för SimuSafe vid MDH.

Den mänskliga faktorn ligger bakom 90 procent av alla trafikolyckor. Men om fordon kan lära sig identifiera riskbeteenden hos fotgängare, cyklister och förare så kan en stor del av olyckorna förebyggas. I projektet SimuSafe jobbar sexton partners från elva länder med att utveckla datorsystem som kan simulera mänskliga beteenden, med hjälp av artificiell intelligens (AI), virtuell verklighet (VR) och andra datavetenskapliga metoder.

– Systemen ska kunna användas i olika typer av fordon för att öka kunskapen om mänskliga körmönster och beräkna risker. Om fordonen kan lära sig räkna ut hur människor kommer agera, kan olyckor förhindras, säger Shahina Begum, professor i AI och en av forskarna i projektet.

90 testdeltagare sökes

MDH ansvarar för ett av nio arbetspaket i projektet, som handlar om så kallad intelligent dataanalys. För att samla in data genomförs tester med över 800 personer i olika åldrar och länder, varav 90 personer i Västerås

– För att få relevant data är det viktigt att testerna genomförs med riktiga människor. Just nu söker vi bilförare, motorcyklister, cyklister och fotgängare i åldrarna 18-24 år och 50-70 år, säger Mobyen Uddin Ahmed.

Video: Staffan Ehde, Senseair.

Var med i en studie om hur stress och/eller alkohol påverkar oss i trafiken

Din roll: Du agerar bilförare, motorcyklist, cyklist eller fotgängare i en simulerad trafikmiljö där du påverkas av stress och/eller alkohol. Du som vill köra bil- eller motorcykelsimulator måste kunna uppvisa giltigt körkort för respektive.

Ålder: 18 – 24 år eller 50 – 70 år.

Tidsåtgång: Varje deltagare måste vara tillgänglig i 4-5 dagar, en hel dag och resten halvdagar.

Ersättning: Vi kompenserar testpersoner med 2500 SEK.

Testperiod: Studien kommer att genomföras på vardagar mellan vecka 36 och vecka 52, 2020.

Mer detaljerad information får du på ett informationsmöte. Informationsmöte och tester kommer att hållas på Senseair, Flottiljgatan 49 i Västerås.

Om du vill delta i studien fyller du i frågeformuläret här: https://forms.gle/HirWogdhVEbaefMs5 Länk till annan webbplats.

Därefter återkopplar vi till dig via mail så snart vi kan.

Har du någon fråga? Tveka inte att höra av dig till mobyen.ahmed@mdh.se