Datum 2020-06-30
Artikeltyp Porträtt

”Alla barnskötare behöver få rätt verktyg för att lyckas”

Lena Oscarsson arbetar som barnskötare i Gnesta kommun sedan 15 år tillbaka. När Lena blev tillfrågad av sin chef om att delta i kursen förskolans uppdrag, var hon snabb att tacka ja.

– Kursen har gett mig så mycket som jag tar med mig tillbaka till verksamheten. Framförallt så har jag blivit mer delaktig i läroplanen, men jag har även fått med mig många tips från deltagare från andra förskolor, säger Lena Oscarsson, barnskötare i Gnesta kommun.

Mellan 2016 och 2020 har MDH kompetensutvecklat 180 barnskötare i Eskilstuna kommun och sammanlagt 100 barnskötare i Arboga, Gnesta och Västerås stad genom kursen förskolans uppdrag. Kursen är ett utvecklingsprogram med syfte att fortbilda barnskötare inom förskolans uppdrag, undervisning och lärmiljöer samt att främja erfarenhetsutbyte och synliggöra deltagarnas kompetenser.

– Jag har utvecklats enormt mycket som person och har även fått upp ögonen för MDH, som är ett fantastiskt lärosäte med många kompetenta lärare. Jag skulle verkligen rekommendera andra barnskötare att gå kursen. Alla barnskötare behöver få rätt verktyg för att lyckas, säger Lena Oscarsson.

Utformas tillsammans med huvudmannen

Kursen förskolans uppdrag anordnas på uppdrag av kommunala eller enskilda huvudmän och kan anordnas på plats hos huvudmannen eller på MDH. Vanligtvis inkluderar kursen åtta heldagar inklusive en uppstartsträff som förläggs över en termin, men kan utformas utifrån de behov som finns i verksamheten samt vilket utrymme som finns för kompetensutveckling.

– Nyligen avslutades vår tionde omgång av kursen. Till en början togs den fram genom ett nära samarbete med Eskilstuna kommun för att stärka barnskötarnas roll i verksamheten. Därefter har vi fått in flera förfrågningar från närliggande kommuner, säger Cecilia Westerdahl, samordnare och kursansvarig för förskolans uppdrag vid MDH.

Arbetar du som barnskötare och vill kompetensutvecklas?