Datum 2020-02-20

MDH och ABB förstärker sitt samarbete inom världsledande forskning

I samarbete med ABB har MDH anställt Tiberiu Seceleanu som professor i datavetenskap med inriktning på distribuerade automationssystem. Med detta stärker ABB och MDH sitt samarbete om utveckling av nästa generations intelligenta automatiseringssystem.

Professuren samfinansieras av ABB, KK-stiftelsen och MDH.

− Vi välkomnar Tiberiu Seceleanu som heltidsanställd professor. Vår forskning inom inbyggda system rankas internationellt bland de bästa i världen och området är det mest forskningsintensiva inom MDH. Tillsammans med ABB startar vi nu det nya decenniet med att ytterligare stärka vårt arbete inom framtidens intelligenta automatiseringssystem, säger Mikael Sjödin professor och forskningsledare för inbyggda system vid MDH.

I början av 1980-talet utvecklades de första distribuerade automationssystemen där information gjordes åtkomlig och kunde styras och utnyttjas i ett samlat system med ett enda musklick.

– Ett sådant system fungerar som en gemensam plattform för all information i en hel industriprocess. Dessutom kan distribuerade automationssystem också koppla ihop flera avskilda processer, till en enda integrerad enhet, oberoende av geografi, säger Mikael Sjödin.

Sedan 1980-talet har många nya teknologiområden kommit till - och flera kommer.

– Tiberiu Seceleanu och hans team kommer arbeta med avancerade metoder och verktyg inom cyberfysiska system, molnlösningar, heterogena plattformar och smarta system. Målsättningen är att tillsammans med ABB utveckla automationssystem som i framtiden kan nyttjas av industrier i både Sverige och övriga världen, säger Mikael Sjödin.

Mikael Dahlgren, forskningschef för ABB i Sverige, menar att automation och industriell IT är centralt för att lösa de utmaningar vi står inför inom produktions- och energieffektivisering, miljö och säkerhet.

− För att behålla och stärka samarbetet mellan akademin och industrin inom distribuerade automationssystem ser ABB tillsättningen av Tiberiu Seceleanu som ett viktigt tillskott. Med detta kan både MDH och ABB fördjupa kompetens och vidareutveckla vårt samarbete, säger Mikael Dahlgren.

Tiberiu Seceleanu har varit adjungerad professor vid MDH sedan 2009, assisterande professor vid University of Turku i sex år och han har en forskarutbildning från Åbo Akademi University.