Datum 2021-09-30

MDH-sopran vann Wagner-Sällskapets prestigefulla tävling

Rebecca Hellbom, operastudent vid Musik-och operahögskolan vid MDH, vann Wagner-Sällskapets prestigefulla tävling om Bayreuth-stipendium.

– Det är hedrande att ens få komma till final i tävlingen. I så hård konkurrens, med duktiga sångare från bland annat musik- och operahögskolorna i Stockholm, Göteborg och Malmö, är det ett verkligt erkännande att vinna. Det känns fantastiskt kul, säger Rebecca Hellbom.

Wagner-Sällskapets jury, som består av bland andra hovsångerskan Helena Döse och Göran Gademan, castingansvarig på Göteborgsoperan, motiverade sitt beslut så här:

“En kommande Wagnerröst med tätt legato, fin språkkänsla och stark gestaltning. Och det hela kröntes av ett praktfullt högt C.”

Rebecca, som är en stor Wagner-fantast, har länge haft som mål att vinna tävlingen. För några år sedan kom hon på andra plats i samma tävling.

– När jag började på Musik- och operahögskolan vid MDH hade jag en mindre sopranröst, ungefär som en blockflöjt, och sjöng hög och lätt sopranrepertoar. Idag är jag en lyrisk-dramatisk sopran och har vuxit in i mitt röstfack. Min lärare Lena Hellström-Färnlöfs förståelse för min dramatiska röst och vilken repertoar som passar mig har alltid varit mitt i prick. Det har gjort att min utveckling som sångerska har gått hand i hand med att min röst har vuxit sig större. Det känns oerhört tryggt för mig, säger Rebecca Hellbom.

Utbildningen viktig för hennes utveckling

Rebecca har studerat opera på kammarmusikprogrammet, kammaroperautbildningen och huvudinstrument halvfart på MDH under de närmare åren. Hon närmar sig nu slutet av sin utbildning. Under denna tid har hennes lärare i sång, högskolans professor i sång och konstnärliga ledare, Lena Hellström-Färnlöf coachat henne.

– Lena har betytt mycket för min utveckling. Hon förstår min röst och på vilka sätt vi tillsammans kan utveckla den långsiktigt och på ett hälsosamt sätt. Den sångtekniska grund som vi har lagt och byggt vidare på gör att jag känner mig väldigt bekväm med min röst och vem jag är som sångerska, säger Rebecca Hellbom och tillägger;

– Att Lena har hela världen som sin arbetsplats gör att hon har väldigt bra insikt i vad som krävs för att lyckas som sångerska idag.

Lena Hellström-Färnöf såg Rebeccas begåvning redan under hennes studier vid kammarmusikprogrammet vid MDH.

– Jag insåg Rebeccas stora potential efter två sånglektioner. Hon har de bästa grundförutsättningarna både fysiskt, mentalt och konstnärligt. Målmedvetenheten och att inte ge upp, har lett till att Rebecca idag är en fullfjädrad konsert- och operasångerska på internationell nivå. Vi har jobbat tillsammans i många år och det är fantastiskt roligt att få vara med på resan tillsammans med en så begåvad sångare. Nu är Rebecca redo för de stora scenerna, säger Lena Hellström-Färnlöf.

Många konserter och samarbeten

Rebecca är tacksam för åren vid Musik- och operahögskolan vid MDH.

– Det är verkligen en fantastisk utbildning där du möter många kompetenta lärare. Jag har haft förmånen att få ha instudering med några av Sveriges bästa pianister, Bengt-Åke Lundin och Magnus Svensson. Vi har även haft masterclasses med framstående musiker i branschen, säger Rebecca Hellbom.

Under utbildningen hålls många konserter och studenterna ges mycket tid till att träna att stå på scen.

– Vi har gjort så många underbara konserter. Vi har haft fantastiska konserter med Västerås Sinfonietta, orkesterprojekt med Västmanlands Symfoniorkester och Mälardalens Orkesterakademi och turnerat med flera olika barn-operor. Vi har haft världspremiär av en opera, Riddartornet av Carl Unander-Scharin, där rollerna var skrivna för oss sångare på utbildningen och som vi framförde på Västmanlands Teater och Vadstena Gamla Teater. Vi har även medverkat som solister på konserter i Västerås domkyrka med bland annat Stockholms Bachsällskap och mycket mer, säger Rebecca Hellbom.

Nu ser Rebecca fram emot livet som kommande professionell operasångare. En konstform hon menar har allt; känslorna, passionen, berättelserna och musiken.

–Drömmen är att kunna livnära mig på sången med målet att få sjunga huvudroller i olika operor av till exempel Wagner, Verdi, Strauss och få göra detta på fantastiska scener och operahus som i Bayreuth, säger Rebecca Hellbom.

Vinsten i tävlingen är ett steg i den riktningen för Rebecca. Förutom äran innebär utmärkelsen i tävlingen att hon får åka till de årliga festspelen i Bayreuth där tonsättaren Richard Wagner hyllas. Där kommer hon inte bara att ta del av dess operaföreställningar utan möter branschfolk och ges möjlighet att knyta värdefulla kontakter.

Utvecklas till att nå din fulla potential vid våra musik- och operautbildningar