Datum 2020-12-09

Emilia Rovira Nordman utsedd till nationell representant för Sverige i EIBA-styrelsen

Vår docent i internationell marknadsföring Emilia Rovira Nordman har blivit utsedd till nationell representant för Sverige i EIBA-styrelsen. EIBA är ett professionellt samhälle för akademiker och andra intresserade inom området International Business (IB), och fungerar som ett nätverk för att främja forskning, global kommunikation, kunskapsöverföring, livslångt lärande och utbyte av idéer. EIBA består av cirka 500 medlemmar från över 50 länder som representerar alla fem kontinenterna.

- Jag är mycket hedrad över att bli vald som nationell representant för Sverige i EIBA-styrelsen. Sverige har en stark tradition inom International Business och det finns många strategiska fördelar med att arbeta tillsammans över institutionella gränser för att förbättra kvalitet och omfattning i den svenska IB-forskning, säger Emilia Rovira Nordman.

- Jag är för närvarande även koordinator för Swedish Network of Advanced Business Studies, och mina erfarenheter från denna roll kommer att stärka banden mellan alla svenska EIBA-medlemmar. Detta är ett utmärkt tillfälle att förbättra möjligheterna för gemensamma forskningsansökningar och vetenskaplig problemlösning.

Emilia Rovira Nordman är docent i internationell marknadsföring vid Mälardalens högskola och stipendiat vid Handelshögskolan i Stockholm. Med många skickliga forskare inom ämnet International Business har avdelningen ett forskningsfokus på strategi och internationell ledning, internationell marknadsföring och ledning. Avdelningen har under de senaste åren producerat ett stort antal artiklar av hög kvalitet i tidskrifter som International Business Review, Journal of International Business Studies, Journal of World Business, British Journal of Management, Global Strategy Journal och International Marketing Review.

Emilia Rovira Nordman har under många år varit engagerad inom EIBA och även mottagit flera EIBA-utmärkelser (som exempelvis IMR International Marketing Prize och European Journal of International Management Prize). Hon har också skrivit flertalet IB-artiklar i tidskrifter som International Business Review, Journal of World Business, British Journal of Management, International Marketing Review, Technovation, Entrepreneurship & Regional Development, European Management Journal, European Business Review och Journal of Business & Industrial Marketing.

Mer information om forskningsinriktningen