Datum 2020-08-17

Lärosäten i samarbete lanserar kursplattform för yrkesverksamma

Inom ramen för det Vinnova-finansierade samarbetsprojektet KIT lanserar nu Högskolan Väst, Linnéuniversitetet, Mälardalens högskola och Örebro universitet en plattform för gemensam marknadsföring av högskolekurser speciellt anpassade för yrkesverksamma inom industrin. Även branschorganisationerna Swedsoft och Teknikföretagen deltar i projektet.

På den gemensamma plattformen finns information om till exempel kursinnehåll och kursstart samt länkar till respektive lärosätes hemsidor. Det är även möjligt att lista kurser inom specifika ämnesområden och prenumerera på information om nya kurser.

KIT-projektet  Öppnas i nytt fönster.(Kompetensbehov och kurser för yrkesverksamma inom IT och konkurrenskraftig produktion) är ett unikt samarbetsprojekt mellan flera svenska lärosäten, där vi tillsammans tagit fram kurser inom smart produktionsteknik och artificiell intelligens. Några av kurserna består av moduler från flera av de samarbetande lärosätena, säger Diana Unander, huvudprojektledare för KIT-projektet på Linnéuniversitet.

– Vi har också testat att ge befintliga kurser från ett lärosäte på ett annat, allt för att tillgängliggöra vårt utbud på flera ställen i landet. Här blir den nya marknadsföringsplattformen ett viktigt verktyg för fler att hitta rätt, säger Diana Unander.

– Många svenska lärosäten erbjuder kurser som vänder sig till yrkesverksamma, men information om dessa kurser har aldrig tidigare samlats på en gemensam plattform, säger Stefan Eck, delprojektledare för marknadsföringsplattformen på Mälardalens högskola.

Enklare att hitta nya vägar till kompetensutveckling

– Vi är därför mycket glada att nu kunna lansera den här lösningen, som kommer att göra det enklare för yrkesverksamma och deras arbetsgivare att hitta nya vägar till kompetensutveckling. Samtidigt är KIT-projektet Öppnas i nytt fönster. ett väldigt bra komplement till det redan starka fortbildningserbjudande, med kurser för yrkesverksamma inom svensk industri, som vi har idag på Mälardalens högskola, säger Stefan Eck.

Inledningsvis kommer kurser från de deltagande lärosätena i projektet att finnas på plattformen, men även andra svenska universitet och högskolor har möjlighet att informera om sina kurser för yrkesverksamma.

KIT:s marknadsföringsplattform lanseras den 19 augusti och nås via denna länk. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För mer information

Stefan Eck, delprojektledare för marknadsföringsplattformen, stefan.eck@mdh.se eller 073 – 960 74 97