Datum 2020-04-15

Snabb omställning till digital kurs för industrin

Efter ett intensivt omställningsarbete kunde fortbildningskursen Industri 4.0 – introduktion, starta helt digitalt 30 mars. Kursen var planerad att ges med både fysiska och digitala träffar samt laborationer, men Coronakrisen gjorde att den efter ett intensivt arbete konverterades till helt digital.

− Omställningen till digital undervisning har varit lärorik, säger Mats Ahlskog, som är kursansvarig. Digitala verktyg ger andra möjligheter för att undervisa, det gäller bara att hitta och förstå hur dessa verktyg kan tillämpas.

Kursen har deltagare från åtta företag; Scania, Bombardier, Sigma Industry, Alfa Laval, ABB Robotics, AstraZeneca samt Volvo Construction Equipment och Volvo Powertrain.

− Det som är positivt för industrin är att deltagarna slipper restid och kostnader för resor. Allt material är dessutom digitalt, från undervisningsmaterial till inspelade föreläsningar, säger Mats Ahlskog.

Kursen startade med en bred introduktion av teknik, produktion och samhällsutveckling för att sedan gå in på de viktiga delarna i Industri 4.0 som till exempel Cyber Physical Systems, AI, Industrial IoT och Cyber Security.

Kursen ingår i satsningen Premium, som bedrivs av MDH i samarbete med Jönköpings tekniska högskola (JTH) och har till syfte att skapa ett kunskapslyft inom tillverkningsindustrin i Sverige.