Datum 2020-04-17

MDH ökar med 22,5 procent

Intresset för höstens utbildningar på MDH är rekordstort. Ansökningarna har gått upp med 22,5 procent jämfört med föregående år, nästan 10 procent mer än den nationella ökningen på 13 procent.

– Det är fantastiska siffror. Bidrar gör säkert osäkerheten på arbetsmarknaden. Men det är också ett kvitto på att vårt utbildningsutbud är attraktivt och relevant, säger Paul Pettersson, rektor.

Flest sökande har socionomprogrammet, sjuksköterskeprogrammet i Västerås och beteendevetenskapliga programmet. Folkhälsovetenskapliga programmet ökar med nästan 50 procent. Och sammanlagt har ansökningarna till högskolans sjuksköterskeprogram i Eskilstuna, Nyköping och Västerås ökat med 28 procent.

– Man kan givetvis spekulera i att det ökade intresset för vårdutbildningar har med det rådande samhällsläget och Corona-pandemin att göra. Jag ser det som väldigt glädjande att så många vill arbeta med att hjälpa andra människor, och att de vill utbilda sig hos oss på MDH, säger Anna Letterstål, chef vid akademin för hälsa, vård och välfärd.

Till program som går i Eskilstuna har antalet ansökningar ökat med drygt 35 procent, jämfört med förra året.

– Vi märker definitivt av en ny campus-effekt. Vi är många som längtar efter att få spendera mer tid i våra nya och moderna lokaler i Eskilstuna, säger Paul Pettersson.

Tre programnyheter finns i utbudet inför hösten: kandidatprogrammen i tillämpad AI och interaktionsdesign samt masterprogrammet i hälso- och välfärdsteknik. Utbildningarna är framtagna som del av högskolans storsatsning inom artificiell intelligens och digitalisering och intresset från de presumtiva studenterna är stort.

– Att vi fyller platserna på de nya programmen är ett tecken på att de ligger rätt i tiden. Jag är stolt över att vi på kort tid skapat nya utbildningsprogram som svarar mot behov i arbetslivet, särskilt kopplat till digitalisering och IT där samhällsutvecklingen går så snabbt. Utan högskolans nära samverkan med företag, kommun och region hade det inte varit möjligt, säger Cecilia Vestman som projektleder satsningen.

Se hela rapporten från UHR här Länk till annan webbplats.