Datum 2020-04-07

”MDH är en plats för möjligheter och inspiration”

Mälardalens högskola (MDH) är en inspirerande plats att plugga på och full av möjligheter. Det tycker Elin Mellberg som läser tredje året på högskoleingenjörsprogrammet i innovation och produktdesign i Eskilstuna.

– Jag är en kreativ person som älskar att skapa, allt ifrån att rita och måla till att fotografera. Det var just den sidan av mig som fick mig att söka till programmet jag läser. Jag har alltid haft ett intresse för hur saker fungerar och tyckt att det är kul med design i alla former, vilket gjorde valet av program ganska självklart, säger Elin Mellberg.

Efter gymnasiet valde Elin att jobba och resa. Hon bodde ett år i USA och jobbade sedan heltid innan hon fortsatte med sina studier. Hon förklarar att studier på högskola är en blandning av frihet och ansvar.

– Du är själv ansvarig för att se till att du klarar kursen, har allt du behöver och håller de tider som ska hållas. Jag älskar att få bestämma mina ’arbetstider’ själv och kunna plugga i stort sett vart som helst, om man då bortser från föreläsningar och lektioner, säger Elin Mellberg.

Enligt Elin Mellberg är den största skillnaden från att plugga på gymnasiet att man endast läser en eller två kurser i taget och sedan tentar av dem. Detta ger ett helt annat fokus än när man läser flera kurser samtidigt.

– Första året är allting nytt och det kan ta ett tag att komma in i en studieteknik som passar en själv och det kan vara svårt att planera sitt studentliv. Det är bra att gå in med inställningen att det blir vad man gör det till. Det är det som är så härligt med att vara student – det går att lägga upp det precis som du vill och vad som passar ditt liv, säger Elin Mellberg.

Även om det är en omställning att studera på högskola och kraven är annorlunda så finns det ingen anledning att oroa sig. Det finns hjälp att få både från lärare och studiekamrater.

– Man hjälper varandra förstå och dömer inte någons frågor eller funderingar. Detsamma gäller lärarna, det finns inga dumma frågor. Lärarna är alltid tillgängliga och engagerade, vissa lärare brinner lite extra för sina kurser och det gör ju såklart allt mycket roligare, säger Elin Mellberg.