Datum 2019-09-02

Nya kurser ger studenterna rätt kompetens för framtidens industri

MDH startar nya kurser med fokus på bland annat artificiell intelligens på civilingenjörsprogrammet i produktion och produktdesign. Kombinationen av traditionell ingenjörsvetenskap och datavetenskap ger studenterna rätt kompetens för framtidens industri.

Linnea Bestjak pluggar på civilingenjörsprogrammet i produktion och produktdesign i Eskilstuna med höstens kursinnehåll ” Visualisering i Industri 4.0-miljö”. Kursen är ett resultat av ett unikt samarbete mellan kommunen, högskolan och industrin. Tillsammans har de samma mål: att bidra till lösningar till framtidens utmaningar, för regionen och för Sverige och världen.

– Jag valde utbildningen för att jag har ett stort intresse för både teknik och människor. Utbildningen ger mig möjlighet att utveckla kompetens för att arbeta inom projekt med teknisk problemlösning. Ofta tänker man bara på matematik när det kommer till ingenjörsyrken, men vi får lära oss allt från 3D-ritning till optimering och kvalitetsarbete inom industri och tillverkning. Vi behöver hela tiden bli bättre och mer effektiva utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Om vi blir bättre med våra resurser och utvecklar industrin på bästa möjliga sätt kan vi dra ner på onödiga kostnader och moment som inte skapar mer värde och på det sättet får vi även en mer hållbar produktion, säger Linnea Bestjak.

Inom industrin pratar man om den fjärde revolutionen – ”industri 4.0” – där processer kopplas upp, automatiseras, effektiviseras och hållbarhet blir allt viktigare. De nya kurserna är utvecklade för att bättre förbereda studenterna på den moderna industrin och dess framtida utmaningar. Kursutbudet har tagits fram inom ramen för MDH:s samarbete med Eskilstuna kommun och Eskilstuna Fabriksförening för att säkra rätt kompetens för framtidens utmaningar, kallat Sörmlandskontraktet.

– Gamla roller kommer att försvinna och nya tas fram, det händer mycket just nu. Vi vill ge våra studenter möjlighet att vara med och utveckla tillverkningsindustrin. Det handlar ju om att vara konkurrenskraftig och kunna behålla produktion och därmed arbetstillfällen i Sverige och säkra vår välfärd, säger Jessica Bruch, professor vid MDH.

De nya kurserna fokuserar på smarta tekniker, artificiell intelligens, molnbaserad datahantering och analys för industriella system. Bland andra har Volvo Construction Equipment varit delaktiga i utvecklingen av innehållet.

– I framtiden behöver vi den här typen av kompetens för att vara konkurrenskraftiga och kostnadseffektiva. För oss är vårt täta samarbete med högskolan viktig, både för framtidens arbetskraft, men också för forskning och utveckling, säger Johan Härner, Manager Manufacturing Engineering, på Volvo Construction Equipment.