Datum 2019-09-30

Innovationsvecka ska bidra till att tänka nytt

Mellan den 30 september-4 oktober arrangerar MDH och Region Sörmland olika aktiviteter för studenter och medarbetare för att tillsammans lyfta den innovationskraft som finns inom offentlig verksamhet.

— Tillsammans med Region Sörmland vill vi bidra till att tänka nytt och synliggöra den innovationskraft som finns inom offentlig verksamhet. Tillsammans ska vi skapa förutsättningar för att ännu mer driv och innovationsförmåga frigörs och vi hoppas på att Innovationsveckan ska skapa nya möjligheter för att samverka, säger Helena Jerregård, vice-rektor för samverkan vid MDH.

Innovationsveckan är ett initiativ från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Vinnova. Veckan är en nationell kraftsamling där kommuner, regioner, statliga myndigheter, akademier, civilsamhälle och samarbetspartners har möjlighet att bidra med enskilda aktiviteter för att visa upp det driv och engagemang som finns inom offentlig sektor.

— Innovationsveckan blir en chans för oss att testa något nytt och öka vårt samarbete med MDH för att arbeta ännu tydligare med innovationsprocesser. Vi vill tillsammans lyfta den kreativitet och uppfinningsrikedom som finns hos våra medarbetare och hos studenterna, för att hitta gemensamma lösningar och arbetssätt för att möta samhällets utmaningar, säger Sofia Stenlund Wretling, enhetschef på utvecklingsenheten på Region Sörmland.

Förutom olika föreläsningar för inbjudna studenter och medarbetare kommer MDH och Region Sörmland gemensamt att ingå i den nationella innovationssprinten som äger rum onsdagen den 2 oktober.