Datum 2019-10-11

Nominerad till Årets fysioterapeut för sitt engagemang för elevers hälsa

Linnéa Kärdevik tog examen från fysioterapeutprogrammet 2017. Nu kan hon vinna utmärkelsen Årets fysioterapeut i Sverige.
− Det är så häftigt att jag är en av tre som blivit nominerad, säger hon.

Linnéa Kärdevik jobbar med att främja hälsa bland eleverna på Malmaskolan i Kolsva i Köpings kommun.

− Jag arbetar med allt från att titta på hur lärarna lägger upp sina lektioner med rörelsepauser och ”brainbreaks”, med att hålla egna föreläsningar om stress och fysisk aktivitet till att ha individuella samtal eller undersökningar med enskilda elever, säger Linnéa Kärdevik.

Hon jobbar även tätt med idrottslärarna kring närvaro på idrotten och har en öppen mottagning dit eleverna kan vända sig när de behöver. Den största delen av hennes arbete utgår från det som diskuteras i skolans elevhälsoteam. I teamet ingår, förutom Linnéa, även rektor, skolsköterska, studie- och yrkesvägledare, speciallärare, specialpedagog, fritidsledare, beteendevetare och kurator.

− Vid mötena pratar vi om eleverna utifrån deras skolgång och skapar oss en helhetsbild över situationen, alltifrån skolgång till fritid, säger Linnéa.

Genom att skapa sig en helhetsbild över situationen kan Linnéa identifiera åtgärder som kan underlätta för eleven att genomföra skolarbetet.

− För en elev som exempelvis har problem med sömn, stress eller koncentrationen kan mer fysiskt aktivitet bli en åtgärd, säger hon.

”Linnéa vill vända trenden”

För sitt engagemang för elevernas hälsa på Malmaskolan är Linnéa Kärdevik en av tre som kan bli utsedd till Årets fysioterapeut 2019. Nomineringen lyder:

Linnéa Kärdevik utvecklar professionen genom att föra in fysioterapi i skolorna och är en av de få fysioterapeuter som lyckats få en anställning i elevhälsan. Det är en stor samhällutmaning att psykisk ohälsa och fysisk inaktivitet ökar bland barn och unga. Med sin kunskap och sitt engagemang vill Linnea vända trenden - och skapa hälsa och trygghet för barn och unga på Malmaskolan i Köping. Hon brinner också för samarbete med andra aktörer som vill främja barns och ungas hälsa.

Priset delas årligen ut av professions- och fackförbundet Fysioterapeuterna. Vinnaren utses den 23 oktober.