Datum 2019-10-23

MDH ökar med sju procent

Den 15 oktober stängde ansökan till vårens utbildningar. Antalet förstahandssökande till grundutbildningsprogram på MDH ökar med sju procent, två procent mer än landet i stort. I genomsnitt har programmen nästan tre förstahandssökande per utbildningsplats.

10 av högskolans 42 grundutbildningsprogram startar på våren. Totalt har det kommit in 7 090 ansökningar till dem, varav 1 466 stycken är i förstahand. Alla utbildningsprogram har fler sökande än det finns platser.

– Ökningen är ett tecken på att intresset för högre studier växer men också på att utbildningarna här på MDH är relevanta och intressanta. Och att fler väljer oss i förstahand är naturligtvis väldigt glädjande, säger Ammie Westbeck, chef för sektionen för antagning och examen vid MDH.

I Eskilstuna attraherar sjuksköterskeprogrammet och förskollärarprogrammet fler sökande än förra året, och i Västerås har beteendevetenskapliga programmet ökat mest. Nytt för i år är att fysioterapeutprogrammet startar på vårterminen för första gången, tidigare har det bara gått med start på hösten. Utbildningen går i Västerås.

– Tack vare ett utökat uppdrag för fysioterapeutprogrammet kan vi nu erbjuda två antagningar per år. Programmet fick 705 ansökningar och däribland har 142 personer angett det som sitt förstahandsval, vilket är nästan fem personer per utbildningsplats. Det är ett kvitto på att satsningen var efterlängtad hos såväl studenter som medarbetare och våra samarbetspartners, säger Åsa Snöljung som är avdelningschef och ansvarig för fysioterapeutprogrammet på MDH.