Datum 2019-10-28

Inkludera mera lockade nära 1000 deltagare

Den 16 och 23 oktober, för andra året i följd, arrangerades Inkludera mera – en konferens med fokus på psykisk hälsa i arbetslivet. En röd tråd genom dagarna var hur vi tillsammans skapar förändring och främjar den psykiska hälsan på våra arbetsplatser. Intresset var stort och närmare 1 000 personer besökte konferensdagarna i Eskilstuna och Västerås.

− Det är fantastiskt roligt och inspirerande att intresset har varit så stort. Vi har lyft fram psykisk hälsa som en samhällsutmaning som vi gemensamt måste hantera. Vi har tack vare god samverkan mellan offentlig sektor, MDH och näringslivsaktörer kunnat erbjuda ett väldigt starkt program och välkomna närmare 1 000 deltagare, säger Emma Mossberg, processledare för Samhällskontraktet, ett samverkansavtal mellan Eskilstuna kommun, Västerås stad, Region Sörmland, Region Västmanland och MDH.

Platserna var på förhand fullbokade i både Eskilstuna och i Västerås. En av besökarna var Maria Mingo Bennström, HR konsult på Västerås Stad, som tyckte att temat var intressant och aktuellt.

− Det är en bra variation av talare och jag gillar att frågan problematiseras från flera olika perspektiv. Verkliga exempel från arbetslivet blandas med vetenskaplig forskning och det ger en helhetsbild över frågan om psykisk hälsa i arbetslivet, säger hon.

"Ett samhällsproblem"

Den före detta Folkälso-, sjukvårds- och idrottsministern Gabriel Wikström öppnade båda konferensdagarna med att dela sina erfarenheter och tankar för hur samhället bör arbeta med den psykiska hälsan i arbetslivet.

− Den psykiska ohälsan i arbetslivet är i första hand ett samhällsproblem och en effekt av hur samhället är organiserat. Det krävs att vi pratar mer om psykisk hälsa, inte slarvar med begrepp och agerar tillsammans - politiker, myndigheter och näringsliv - för att få till en strukturell förändring, säger Gabriel Wikström, som i dag arbetar med jämlik hälsa på Länsstyrelsen i Stockholm.

Två besökare som särskilt uppskattade Gabriel Wikströms tal var Jhonny Talavera och Jak Abdul Hak, studenter på folkhälsoprogrammet på MDH.

− Folkhälsa kan vara så mycket olika saker och man kan se på psykisk hälsa från många olika perspektiv. Vi gillade därför det Gabriel berättade, att det är viktigt att vi definierar begreppet psykisk hälsa och så att vi i samhället får en gemensam förståelse av problemet.

Samverkan

Konferensen är ett samarbete mellan ABB, Arbetsförmedlingen, Aros Congress Center Västerås, Diskrimineringsbyrån Humanitas, Elite Stadshotell Eskilstuna, Eskilstuna kommun, Handelskammaren Mälardalen, Länsstyrelsen Södermanlands län, Länsstyrelsen Västmanlands län, Mälardalens högskola, Region Sörmland, Region Västmanland, Samhällskontraktet, VLT och Västerås Stad.

Konferensen arrangerades för andra årets i följd. I Eskilstuna på Elite Stadshotell och i Västerås på Aros Congress Center.

– En fantastiskt bra dag med ett viktigt tema. Psykisk ohälsa ökar mycket och det finns så många som mår dåligt. Hos oss på Itrim möter vi folk som tränar för att gå ner i vikt, men för en hälsosam livsstil krävs ju fler saker än träning, som att må bra psykiskt och trivas på jobbet. Allt hänger ihop, säger Charlotte Deighton och Gabriella Åkesson från Itrim.

– Viktigt forum där fokus ligger på att frångå den normativa dvala som vi befinner oss i. Det Elin Löfvendahl förmedlade - om att tänka stort, starta litet, men att faktiskt starta - det är otroligt viktigt, säger Charles Bennström, som jobbar på HR2 Mentor.

Niklas Huss, innovationschef på Länsförsäkringar, pratade om hur vi lyckas skapa hållbar förändring som möter framtidens behov.

– Vi måste sätta människors välmående i fokus och förstå att det är det viktigaste när vi utvecklar vårt samhälle. Det är en självklarhet att människor ska må bra och helt grundläggande för att skapa en hållbar samhällsutveckling.

Moderator Vedad Begovic guidade publiken genom konferensen. Hans inlevelse, personliga berättelser och humor uppskattades av många.

Jad Abdul Hak, student på folkhälsoprogrammet på MDH, gillade speciellt Gabriel Wikströms tal.

Elin Löfvendahl, lead project manager på ABB, höll ett uppskattat föredrag om framtidens digitala verklighet och hur den kommer att påverka oss.

Pär Eriksson och Fredrik Pettersson (till höger) som driver podden Helt seriöst summerade dagen tillsammans med Niklas Huss, Gabriel Wikström, Ulrica von Thiele Schwarz och Elin Löfvendahl

Maria Mingo Bennström, HR konsult på Västerås Stad, gillade bredden på talarna och att temat lyftes från olika perspektiv.

Samhällskontraktet är ett samverkansavtal mellan Eskilstuna kommun, Västerås stad, Region Sörmland, Region Västmanland och MDH.