Datum 2019-11-07
Artikeltyp Porträtt

Student från MDH löser globala utmaningar

Fredag 8 november åker Hanna Brouillette till Singapore för utmaningen Hack Space for the Planet.

Hanna Brouillettes lag består av sju studenter från Sverige och Singapore som tillsammans försöker hitta lösningen på ett av FN:s globala mål för hållbar utveckling: att säkerställa hållbara konsumtions- och produktionsmönster. Studenterna ska lösa problemet med hjälp av rymdteknik och satellitdata. Ramarna för idén är att den ska gå att genomföra inom ett år och med en budget på max en miljon dollar.

– Jag har jätteroligt, men det är också en stor utmaning att försöka göra något åt de globala problemen. Min ambition är att verkligen kunna lösa detta. Det har blivit några sömnlösa nätter, säger Hanna Brouillette.

Studenterna samarbetar digitalt

Arbetet startade för tre veckor sedan. Än så länge har gruppen inte träffats, utan samarbetar digitalt.

– Det här är ju ett sätt att förtydliga att det går att lösa problem tillsammans fast man inte sitter i samma rum och inte ens i samma land, säger Hanna Brouillette.

Lotten avgjorde att Hanna Brouillette blir den svenska student som ska få representera gruppen på plats i Singapore. Där ska deltagarna först bli coachade i presentationsteknik. Dagen efter blir det en tillställning med tal av Sveriges ambassadör, mingel och förstås även presentation för juryn och en juryomröstning.

”Fler borde våga söka till sådana här utmaningar”

– Jag är den enda energiingenjören i vår grupp. Även om jag bara går andra året har jag kunnat bidra med kunskap om vilka av våra idéer som faktiskt är genomförbara, säger Hanna Brouillette.

Hennes uppmaning till andra studenter är att våga söka till den här typen av utmaningar.

– Jag vill förstås vinna, men även om jag inte gör det ger det här så mycket energi och nya möjligheter. Jag har lärt mig jättemycket och knutit många nya kontakter inom olika branscher. Man får tänka att man måste våga söka, och att det är okej att få ett nej. Då är det bara att söka vidare, säger Hanna Brouillette.