Datum 2019-11-22

Hon tävlar i riksfinal för forskare

Lisa Waltersson är forskaren som vill få äldre att minska sitt stillasittande med hjälp av ny teknik. Tisdagen den 26 november är hon en av åtta forskare som tävlar i riksfinalen av Forskar Grand Prix - Sveriges största tävling i presentationsteknik för forskare. − Det känns bra! Jag ser fram emot att representera MDH, säger Lisa Waltersson, doktorand inom hälsa och välfärd.

I Forskar Grand Prix tävlar forskare om att göra den mest spännande och fängslande presentationen av sin forskning på bara fyra minuter. På MDH:s deltävling var Lisa Waltersson publikens klara favorit och röstades vidare till riksfinalen på Nalen i Stockholm. På tisdag tävlar hon mot forskare från sju andra lärosäten om vem som är bäst i Sverige på att presentera sin forskning.

− Det ska bli spännande och väldigt roligt. Jag har ändrat en hel del i presentationen från tävlingen i Västerås, men jag har en bra känsla, säger Lisa Waltersson.

Digitalt verktyg – för ökad hälsa

Lisa Waltersson forskar på hur ny teknik kan underlätta för nyblivna pensionärer att minska sitt stillasittande, i syfte att förebygga sjukdomar och öka hälsan.

− Övergången från arbetsliv till pension innebär i många fall en förändrad livsstil med mindre aktivitet och ökat stillasittande. Detta leder till en ökad risk för olika livsstilsrelaterade sjukdomar, vilka är de främsta orsakerna till dödsfall och funktionsnedsättning bland äldre, säger Lisa Waltersson.

För att nyblivna pensionärer ska minska sitt stillasittande utvecklar Lisa Waltersson och hennes kollegor ett digitalt verktyg som ska vara ett stöd för äldre att varaktigt minska sitt stillasittande.

− Verktyget utvecklas tillsammans med några av de tänka slutanvändarna. För det bästa sättet att utveckla framtidens hälsoteknik är inte att göra det till slutanvändarna, utan att samverka med dem, säger Lisa Waltersson.

Se tävlingen – och rösta!

Tävlingen sänds live på www.forskargrandprix.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och alla har möjlighet att lägga sin röst genom en digital omröstning. Röstningen sker via menti.com, efter att alla forskare gjort sina presentationer.

Tävlingen startar 14.00 den 26 november och väntas pågå som längst till klockan 16.00.

Riksfinalen i Forskar Grand Prix arrangeras av Vetenskap & Allmänhet och forskningsråden Formas, Forte, VINNOVA och Vetenskapsrådet.