Datum 2019-12-27

MDH i nytt samarbete inom miljöteknik och företagsekonomi med Texas State University

MDH och Texas State University i San Marcos, Texas, USA, har startat ett nytt koncept för att uppmuntra sina studenter att etablera ett nätbaserat samarbete. I ett första steg av detta partnerskap ska svenska och amerikanska studenter i miljöteknik och företagsekonomi samarbeta i virtuella grupparbeten som en del av deras ordinarie kurser.

- Vi är mycket nöjda med detta virtuella utbildningssamarbete med MDH, eftersom det ger våra studenter möjlighet att arbeta med studenter från en annan kultur och utbildningssystem, säger Dr. Rob Konopaske, Director of the Institute for Global Business på McCoy College of Business, Texas State University.

Internationalisering är en strategisk del av MDH:s verksamhet, där samarbeten i forskningsprojekt med akademi och företag över hela världen har en viktig roll.

- Att ge våra studenter möjlighet till samarbete med studenter vid Texas State University är ett nytt och viktigt steg för oss och våra internationella samarbeten, säger Eva Maaninen-Olsson, universitetslektor och vice akademichef på akademin för ekonomi, samhälle och teknik på MDH.

Eva Maaninen-Olsson är en av de ansvariga för det nya konceptet.

- Med det nya konceptet Internationalisering på hemmaplan kan internationellt samarbete genomföras på ett hållbart sätt både med tanke på miljö och ekonomi, säger Eva Maaninen-Olsson.

- Vårt nya samarbete med Texas State University är ett bevis på att vår utbildning och forskning inom miljöteknik ligger i framkant även med ett internationellt perspektiv, säger Monica Odlare, professor i miljöteknik på MDH.

- Projektet FutureE, som är finansierat av KK-Stiftelsen och innehåller nätbaserade kurser inom områden som exempelvis Environmental and Energy Engineering, har gjort det möjligt att erbjuda våra kurser online, även till internationella studenter. Detta var mycket viktigt när vi etablerade vårt samarbete med Texas State University, säger Monica Odlare.

Om Texas State University

Texas State University är ett offentligt forskningsuniversitet i San Marcos, Texas, USA. Texas State har närmare 40 000 studenter inom 98 kandidat-, 91 Master- och 14 doktorandprogram. Universitetet strävar efter att skapa ny kunskap, stödja en mångfald av människor och idéer samt främja både kulturell och ekonomisk utveckling. Som ett växande forskningsuniversitet kan Texas State ge möjligheter till forskning och innovation för både forskande lärare och studenter. www.txstate.edu/about Länk till annan webbplats.

Texas State University:
Dr. Rob Konopaske, Director of the McCoy College Institute for Global Business, Texas State University, rkonopaske@txstate.edu, +1 (512) 245-5567

MDH:
Eva Maaninen-Olsson, universitetslektor och vice akademichef på akademin för ekonomi, samhälle och teknik, eva.maaninen-olsson@mdh.se, 021-10 31 47
Monica Odlare, Professor Miljöteknik, monica.odlare@mdh.se, 021-10 16 11