Datum 2019-12-16

MDH har anslutit sig till ett nationellt avtal med Elsevier

Avtalet innebär att forskare och studenter åter fått tillgång till förlagets tidskrifter, men gör det också enklare för forskare att kostnadsfritt publicera öppet tillgängligt.

Det nya avtalet ger redan idag studenter och forskare fri tillgång till Elseviers tidskrifter, något som sedan det förra avtalet löpte ut inte varit möjligt. Elsevier är ett av de allra största förlagen, och avtalet innebär att drygt 2000 tidskrifter åter är tillgängliga.

En nyhet i avtalet är att forskare från och med årsskiftet kommer att kunna publicera artiklar öppet tillgängligt utan extra avgift i en majoritet av Elseviers tidskrifter. Avtalet har förhandlats fram av BIBSAM, det nationella konsortiet som ansvarar för avtal om tillgång till elektroniska tidskrifter och databaser.