Datum 2019-12-10
Artikeltyp Porträtt

”Jag kan inte tänka mig att arbeta med något annat än musik”

Elvira Börlin tog examen från kammarmusikprogrammet på Musik- och operahögskolan vid MDH 2016. Efter påbyggnadskurser vid MDH och en masterutbildning frilansar hon idag som professionell pianist.

För Elvira var det kärleken till musik, framförallt klassisk musik, som var avgörande för hennes livsval att bli musiker och professionell pianist.

– Jag kan inte tänka mig att arbeta med något annat än musik och det känns otänkbart att jag inte skulle lyssna på och spela klassiskt. Bara jag får spela piano så är jag nöjd och att få arbeta med något som jag känner så passionerat för är jättekul, säger hon.

Hennes dröm har inte varit en solistkarriär utan hon trivs i att stötta till exempel en operaproduktion.

– Det går inte att repa en tvåtimmarsopera med en orkester, utan då behöver man ha en pianist att repetera med. Att ha en så viktig roll i en operaproduktion är jätteroligt och jag tycker väldigt mycket om opera. Det är ett mäktig och känsloladdat uttryck, säger Elvira.

Ta för dig av din studietid

Musikbranschen är tuff och det krävs såväl talang som ihärdigt arbete. På MDH arbetar enbart professionella musik- och sånglärare som byggt sig ett namn och en karriär inom sitt område.

– Det finns så fantastiska lärare på MDH, på alla instrument. Kompetensen är otroligt hög, vilket gör att man verkligen har alla möjligheter att utvecklas, säger Elvira som verkligen vill uppmana studenter att ta vara på sin studenttid.

– Som student har man mycket eget ansvar så när man har en sådan fantastisk utbildning, på en sådan underbar plats som Västerås slott, med så kompetenta lärare, så tycker jag att man verkligen ska passa på att ta för sig och får ut allt man kan av utbildningen, säger hon.

Miljön på Musik- och operahögskolan vid MDH är liten och intim och det erbjuds många tillfällen att spela tillsammans med andra. Samspelet mellan studenter och de olika huvudinstrumentlärarna var en stor källa till musikalisk utveckling för Elvira.

– Att vi spelade mycket kammarmusik tillsammans med andra studenter som spelar andra instrument gjorde att vi fick reflektioner och feedback från flera olika lärare vid ett och samma tillfälle. Det gav en så många olika aspekter på samma verk att får höra tre professionella musikers åsikter och tankar. En tillgång jag inte upplevt någon annanstans, säger hon.

Rustad för professionell karriär

Elvira menar att utbildningen verkligen förberett henne för alla aspekter i hennes nuvarande yrkesliv.

– Eftersom man får spela i så många olika ensembler får man lära sig att ta väldigt mycket ansvar. Både för sin egen övning och för gruppens gemensamma repetitioner. Det bidrar även till att träna på ens samarbetsförmåga. Det har jag verkligen haft nytta av nu när jag frilansar. Att vi dessutom övat så mycket på hur man beter sig på scenen gör att man känner sig trygg och säker på hur man ska agera, vilket gör att vi alltid ger ett professionellt intryck på våra konserter, säger hon.

Konsertverksamheten vid MDH är stor och under ett år ges cirka 50 konserter och föreställningar. Flertalet är samarbeten med andra musikinstitutioner så som Västmanlands teater och Västmanlandsmusiken där Västerås Sinfonietta ingår. För Elvira var det en konsert i Västerås domkyrka som var särskilt minnesvärd.

– Jag spelade ett verk av Franz Liszt. Det kändes så mäktigt att få spela i en fullsatt domkyrka. Inte för att vara i centrum utan för att dela med mig av min känsla och min konst till så många människor. Det är ett verk som spelats av hundratals genom åren, från nyutexaminerade till stora världsstjärnor. Nu fick jag chansen att sätta mina känslor, tankar och erfarenheter på det. Det är inte många andra delar av livet som man får göra det på, säger hon.

Elvira ser fram emot ett yrkesliv som professionell pianist.

–Jag känner mig mig trygg och duktig på mitt instrument och jag har verktygen och ett värdefullt nätverk i samband med alla jag träffat under utbildningen. Jag har ju precis börjat frilansa så vi får se vart jag landar. Nu gäller det att bygga min egen karriär. Det känns läskigt att inte ha en fast punkt, men fördelen med att frilansa är att jag kan göra det jag vill och forma mitt eget arbete.

Musik- och operahögskolan vid Mälardalens högskola

Läs mer om vår verksamhet och våra musik- och operautbildningar