Datum 2019-12-23

Hon är en av experterna i regeringens nya forskarråd

Christine Gustafsson, docent i vårdvetenskap, tar plats i regeringens nyskapade äldreforskarråd, dit forskare med särskild kompetens inom äldreområdet valts in.

Syftet med det nya rådet är att främja dialog mellan regeringen och forskare inom området.

– Sverige får en allt äldre befolkning. Det är positivt men innebär också stora utmaningar för välfärdssamhället. Det kan till exempel handla om hur framtidens äldreomsorg bör utformas och om hur äldre kan fortsätta vara friska och hur allvarliga sjukdomar kan förebyggas. Därför är jag glad att vi nu får ett äldreforskarråd som kan bidra i detta viktiga arbete, säger socialminister Lena Hallengren i ett pressmeddelande.

Rådet ska vara ett stöd för socialminister Lena Hallengren i frågor som rör utmaningarna inom äldreomsorgen och utveckling av välfärden. Rådet består av 15 ledamöter och kommer att sammanträda några gånger per år.

Andra uppdraget på kort tid

Detta är andra gången på kort tid som regeringen tilldelat Christine Gustafsson ett prestigefyllt uppdrag. Nyligen utsågs hon till ledamot i styrelsen för forskningsrådet Forte.

Relaterat

• Datum 2019-12-16
  • Artikeltyp Aktuellt

Christine Gustafsson invald i Fortes styrelse

Regeringen har utsett Christine Gustafsson, docent i vårdvetenskap vid MDH, till ledamot i styrelsen för Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte).

om Christine Gustafsson invald i Fortes styrelse
  • Datum 2019-11-22
  • Artikeltyp Aktuellt

”Teknik är bra för välfärden”

– Det finns en föreställning om att äldre inte vill ha teknik. Vår forskning på Mälardalens högskola visar att det inte stämmer, skriver vår docent Christine Gustafsson i en debattartikel i Eskilstuna Kuriren.

om ”Teknik är bra för välfärden”