Datum 2017-02-23

Marie Stenman är Årets alumn 2016

Marie Stenman är Årets alumn 2016. Hon fick ta emot priset av rektor Paul Pettersson under arbetsmarknadsmässan Högvarv 22 februari 2017.
– Det känns jätteroligt. Det är en otrolig bekräftelse att få den här utmärkelsen, säger hon.

Utmärkelsen Årets alumn får Marie för sin samverkan med lärare, studenter och forskare vid innovationsprogrammet och avdelningen för innovationsledning. Där har hon bland annat varit ett stöd i utvecklingsprocessen av nya innovationsprogrammet som startade hösten 2015. Hon är även återkommande föreläsare för nuvarande studenter.

– Jag ser stora möjligheter i kontakten med MDH. Det är oerhört spännande att träffa och samverka med studenter. Jag får fantastisk input som även påverkar mitt yrkesliv.

Marie Stenman har en magisterexamen från Innovationsprogrammet. Idag arbetar hon som tjänstedesigner på Försäkringskassan. Arbetet innebär att hon tittar på kundens behov och upplevelser i sin relation till myndigheten.

– Jag bidrar till att kundmötet är det som är i fokus. Att kunderna får sina behov uppfyllda på ett bra sätt som är både enkelt, tryggt och säkert. För mig är innovation framgångsrik förändring och då måste lösningar och idéer möta de behov de är till för att tillgodose. Min utbildning vid MDH är fortfarande väldigt relevant i mitt arbete.

Just mötet med människan är drivkraften för Marie, både yrkesmässigt och i samarbetet med MDH. Hon önskar att studenter ska tro på det de kan och redan under utbildningen börja ladda för sina yrkesmässiga vägval.

– Våga se att din kompetens och drivkraft behövs. Det finns många utmaningar som behöver ditt driv, din energi och kompetens. Andra kan ha många års praktisk erfarenhet, men då har de garanterat inte det du har. Din nya och uppdaterade teoretiska kompetens behövs för att alla praktiker inte ska fortsätta göra det som de alltid gjort. Om vi ska få till de förändringar som behövs så krävs nya sätt och ny kunskap, det har du!