Datum 2016-02-17

Årets alumn 2015 utsedd på MDH

Idag delades utmärkelsen Årets alumn ut för fjärde året i rad. Gisele Mwepu tilldelades utmärkelsen därför att hon visar på att man kan komma långt med ett starkt driv och stort engagemang. Hon är en god ambassadör för högskolan och en driven entreprenör som bidrar till att stärka regionen med sina företag.

– Genom att dela ut utmärkelsen vill vi visa att våra alumner är betydelsefulla för oss och uppmuntra dem att ha en fortsatt relation med oss efter studierna, säger Peter Gustafsson, vikarierande prorektor på MDH, som delade ut utmärkelsen vid ceremonin på campus i Västerås.

Vinnaren av Årets alumn 2015, Gisele Mwepu, har studerat datalogiprogrammet vid MDH och har en civilingenjörs- och magisterexamen. Hon är född i Kongo och flyttade till Sverige som 20-åring för att följa kärleken. Gisele har startat företagen Soft Solutions Partner och Okapi Finance International. År 2014 blev hon nominerad till Årets mest företagsamma människa i Västmanland.

– Jag är så hedrad att få ett erkännande från MDH, en institution som bidragit till den jag är idag. Med hänsyn till min invandrarbakgrund är jag glad att detta kan bidra till att inspirera många som tvivlar på framtiden. En sådan fin utmärkelse ger mig energi att fortsätta jobba målinriktad i mitt entreprenörskap, säger Gisele.

Med utmärkelsen Årets alumn vill MDH lyfta fram tidigare studenter som har utmärkt sig på olika sätt, bland annat genom att bidra till utvecklingen av näringsliv, offentlig sektor eller frivilligorganisationer och genom att vara goda förebilder och ambassadörer för högskolan. De som har kunnat nominera kandidater till utmärkelsen är studenter, anställda vid högskolan och alumner.